Rabu, 29 November 2023

Penyewa wanita pengotor, bilik penuh longgokan sampah mencecah siling


Seorang pemilik rumah di Thailand terkejut apabila mendapati sebuah bilik yang disewakan kepada seorang wanita dipenuhi sampah dan menjadi tempat pembiakan serangga, lapor laman berita Thaiger pada 28 November 2023.


Namwan Panadda yang berpengalaman dalam pengurusan asrama selama tiga dekad dan merupakan pemilik rumah tersebut berkata, bilik yang disewakan kepada wanita berusia 42 tahun itu menjadi sarang pembiakan ular, cacing dan tikus.


Walaupun wanita itu bekerja sebagai seorang penjawat awam, bilik itu telah diabaikan selama dua tahun. Anehnya, kos sewa sebanyak 1,500 baht (RM201) masih dibayar pada setiap bulan. Difahamkan, wanita tersebut sudah menyewa bilik itu selama lebih sepuluh tahun.


"Empat bulan lalu, penyewa bilik lain yang bersebelahan melaporkan ular dan tikus muncul dari bilik itu serta bau busuk berterusan," kata Namwan.


Sampah di dalam bilik itu didapati disumbat ke setiap sudut dan celah hingga longgokan mencecah siling dan dipenuhi serangga.


Namwan dan suaminya kemudian menghabiskan lebih 3,000 baht (RM402) untuk membersihkan bilik itu selain mengisi sampah tersebut di dalam 250 beg dan membuangnya.


Di sebalik usaha mereka, bau busuk masih berterusan walaupun selepas dua kali pembersihankannya secara menyeluruh.


Bagaimanapun, Namwan dihubungi penyewa tersebut dan dia dituduh menceroboh bilik yang dipenuhi barang berharga. Disebabkan keadaan bilik yang menjejaskan penyewa lain, dia membuat laporan di Balai Polis Hua Mak. - Sumber The Thaiger.


Namwan menunjukkan bilik dipenuhi sampah yang disewa wanita tersebut. - Foto KhaoSod.


EmoticonEmoticon