Ahad, 29 Oktober 2023

Lelaki mati disambar petir ketika tidur di dalam rumahnya


Seorang lelaki di Wang Chao, wilayah Tak, Thailand meninggal dunia akibat dipanah petir ketika tidur di dalam rumahnya, semalam, lapor laman berita Thaiger pada 28 Oktober 2023.


Jitpol, 47, disambar petir ketika berbaring di atas tilam. Kejadian disaksikan oleh isteri dan dua anak perempuannya.


Rumah mangsa yang dibina daripada kayu dan beratapkan zink itu diperiksa selepas kejadian. Pasukan penyiasat menemui tilam yang diletakkan di atas lantai, baju milik mangsa dan syiling 7 baht.


Menurut anak sulung Jitpol yang bernama Kwan Khao, 16, keempat-empat ahli keluarganya biasa tidur di dalam satu kelambu.


Pada pagi kejadian, hujan lebat disertai guruh dan kilat mencetuskan ketakutannya terhadap ribut, menyebabkan dia mencari keselesaan berhampiran bapanya.


Jitpol sedang menjawab pertanyaan anaknya perempuannya Acheerana, 11, apabila kilat menyambarnya sebanyak dua kali. Dia kemudian rebah terlentang di atas lantai.


Isteri Jitpol cuba membantunya dengan melakukan urutan sebelum meminta bantuan jiran mereka. Walaupun sudah dibawa ke hospital, Jitpol gagal diselamatkan.


Anak gadis mangsa, Acheerana turut berkongsi kisahnya tentang insiden kilat itu. Dia sedang tidur di dalam kelambu yang sama dengan ahli keluarga yang lain, bersebelahan dengan ibunya apabila tragedi itu berlaku lapor KhaoSod.


"Saya melihat ibu bergegas mendukung ayah sambil menangis dan menjerit untuk membangunkannya. Dia kemudian melakukan mampatan dada sebelum memandu motosikalnya keluar dari rumah untuk mendapatkan bantuan.


"Sebelum dia pergi, dia meminta kami menjaga ayah dan dia akan kembali tidak lama lagi. Tidak lama selepas itu, dia kembali dengan ambulans," katanya.


Dua hari sebelum insiden berlaku, kakak Jitpol yang bernama Suporn, 68, berkata, dia telah bermimpi menghadiri acara di mana sejumlah besar daging dihidangkan.


Selepas kematian adiknya, dia mula tertanya-tanya sama ada mimpinya adalah firasat peristiwa tragis itu. - Sumber The Thaiger.


Rumah kayu beratapkan zink itu diperiksa pihak berkuasa. - Foto KhaoSod.


EmoticonEmoticon