Isnin, 18 September 2023

Saintis dedah tarikh tepat Asteroid menyamai letupan 22 bom atom terhempas ke Bumi


Saintis-saintis mendedahkan tarikh tepat sebuah asteroid yang diramalkan terhempas ke Bumi dan mempunyai kekuatan menyamai letupan 22 bom atom, lapor akhbar Daily Star pada 17 September 2023.


Batu angkasa dinamakan Bennu itu melintasi Bumi setiap enam tahun, namun saintis-saintis meramalkan Bumi berada di garisan selari untuk berlanggar dengan asteroid itu pada 24 September 2182.


Walaupun tarikh tersebut masih jauh, NASA sudah bekerja keras untuk mengalihkan Bennu daripada laluannya dan ia kini berada di peringkat akhir misi tersebut.


Sampel dari Bennu dijangka tiba di Bumi minggu ini, dan mendarat di kawasan gurun di Utah pada 24 September ini.


Ia dilancarkan ke arah Bumi daripada kapal angkasa OSIRIS-REx dalam sebuah kapsul bersaiz peti sejuk. Kapsul itu membawa kira-kira 250 gram bahan sampel batuan yang diambil dari permukaan Bennu pada 2020.


Asteroid itu adalah kira-kira satu pertiga batu lebar, manakala asteroid yang menyebabkan dinosaur pupus adalah kira-kira enam batu lebar, kira-kira 20 kali lebar Bennu.


Ini bermakna asteroid Bennu tidak cukup besar untuk menyebabkan kepupusan di seluruh dunia, tetapi NASA mengira jika terhempas ke Bumi, ia akan mencipta kawah berukuran kira-kira 9.6 kilometer dan menyebabkan kemusnahan kira-kira 965 kilometer di semua arah.


Nicola Fox, pentadbir bersekutu Direktorat Misi Sains NASA di Washington, berkata: "Bahan murni daripada asteroid Bennu akan membantu memberi penerangan tentang pembentukan sistem suria kita 4.5 bilion tahun lalu dan mungkin juga tentang bagaimana kehidupan di Bumi bermula." - Sumber Daily Star.


BACA: NASA Lancar Kapal Angkasa Untuk Musnahkan Asteroid.


Asteroid Bennu diramal terhempas ke Bumi pada 24 September 2182. - Foto Getty Images.


EmoticonEmoticon