Isnin, 3 April 2023

Pemuda perkosa kanak-kanak berusia 12 tahun ditahan


Seorang lelaki warga asing ditahan kerana disyaki merogol anak tirinya yang berusia 12 tahun di sebuah kebun di Kampung Iban Merotai, Tawau, Sabah.


Ketua Polis Daerah Tawau, Asisten Komisioner Jasmin Hussin berkata, lelaki berusia 32 tahun itu ditahan kira-kira pukul 9.50 malam, Sabtu di sebuah kebun kelapa sawit persendirian susulan laporan polis yang dibuat oleh keluarga mangsa.


Katanya, siasatan awal mendapati kejadian berlaku sewaktu mangsa tinggal di kediaman suspek bermula awal bulan ini.


"Mangsa kemudiannya menghubungi saudara lain untuk membongkar perbuatan suspek dan tindakan segara sudah diambil.


"Berdasarkan maklumat diterima, sepasukan polis dari Balai Polis Bombalai terus bergegas ke lokasi untuk mengesan dan menahan suspek. Suspek dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Tawau untuk siasatan lanjut," katanya dalam kenyataan media hari ini.


Menurut beliau, siasatan awal mendapati, mangsa telah dirogol sebanyak sekali. Turut tinggal bersama mereka adalah ibu serta lima adik-beradik yang lain termasuk dua adik-beradik tiri.


Jasmin bekata, suspek telah dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Tawau untuk siasatan lanjut dan kes disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan dan Seksyen 6(1) Akta Imigresen 1959/63.


Polis Tawau menahan seorang lelaki warga asing ekoran disyaki merogol kanak-kanak perempuan berusia 12 tahun. - Foto oleh Ihsan Polis Tawau.


EmoticonEmoticon