Khamis, 23 Februari 2023

Tandas pam ‘pertama’ berusia 2,400 tahun ditemukan di China


Tandas pam berusia 2,400 tahun ditemukan di wilayah Shaanxi di China pada musim panas lalu dan didedahkan bulan ini, lapor China Daily.


Menurut pakar, tandas manual itu ditemukan di kawasan runtuhan istana di Yueyang yang mungkin digunakan sejak Zaman Negara Berperang (424 sebelum masihi) dan Dinasti Qin (221 hingga 206 sebelum masihi).


"Ia adalah tandas pam pertama dan satu-satunya yang pernah ditemukan di China. Semua orang di tapak itu terkejut, dan kemudian kami semua ketawa," kata Liu Rui, seorang penyelidik dari Institut Arkeologi di Akademi Sains Sosial China.


Menurut Rui, tandas manual dianggap sebagai barang 'mewah', sekurang-kurangnya untuk pemerintah dan bukan pelayan yang terpaksa menyiram sisa tuannya dengan air.


Tandas direka bentuk supaya 'mangkuk' berada di dalam manakala paip akan membawa sisa ke dalam lubang luar.


Tandas itu mungkin digunakan oleh Qin Xiaogong, yang hidup dari 381 hingga 338 atau bapanya, Qin Xian'gong (424 hingga 362), menurut penyelidik.


Kata penyelidik, bahagian rangka atas tidak ditemukan dalam penggalian, jadi tidak jelas sama ada pengguna akan duduk atau mencangkung ketika menggunakannya.


Rui membuat spekulasi pengguna terpaksa mencangkung berdasarkan rekod tandas dari Dinasti Han Barat.


"Tandas siram adalah bukti kukuh mengenai kepentingan orang Cina purba pada keperluan sanitasi," kata Rui. - Sumber New York Post.


Tandas pam pertama berusia 2,400 tahun yang ditemukan di wilayah Shaanxi. - Foto Institute of Archaeology.


EmoticonEmoticon