Jumaat, 28 Oktober 2022

Dua ekor tedung selar 'makan' tuannya hingga tewas


Sejak berpuluh tahun lalu, Imam Rokhani dianggap pakar menjinakkan ular tedung selar. Bagaimanapun, lelaki berusia 49 tahun dari Indonesia itu akhirnya meninggal dunia pada Ahad, 23 Oktober 2022 lalu selepas dipatuk dua ekor tedung selar peliharaannya.


Haiwan itu dilaporkan mematuk Imam ketika lelaki itu mahu menggantikan air di dalam sangkar peliharaan. Imam sebelum ini pernah dipatuk ular dan mengalami kecacatan kekal pada tangannya.


Imam, merupakan penduduk Dusun Winong, Desa Nrayung, Kecamatan Gandusari, Trenggalek di Jawa Timur. Dia belum berkahwin lagi.


Rakannya, Puji Setiawan berkata, Imam memelihara reptilia itu yang ditemukan di sebuah kebun. Ular sepanjang tiga meter ketika ditemukan itu sudah dipelihara Imam, sejak beberapa tahun lalu.


Katanya, ular berkenaan kemudian terus membesar sehingga panjangnya mencecah lima meter. Sepanjang tempoh dipelihara, ular itu akan diberi makanan iaitu haiwan yang saiznya jauh lebih kecil.


"Dua ekor tedung selar itu akan diberi makan pada waktu malam dan saya menjadi orang terakhir memberi haiwan peliharaan makan sebelum ini. Namun, tiada sebarang tindak balas ganjil sepanjang proses itu dibuat," katanya.


Menurut Puji, rakannya itu pernah menyatakan bahawa dia pasrah sekiranya meninggal dunia kerana dipatuk ular.


"Arwah mempunyai prinsip dan sudah pasrah. Jika suatu hari dia mati dipatuk ular, sudah menjadi risiko dan dia menyerah," jelas Puji Setiawan, sahabat karib almarhum melalui telefon kepada Kompas.com. - Sumber Kompas.com


Foto menunjukkan Imam bermain dengan ular peliharaannya. - Foto Kompas.com.


EmoticonEmoticon