Khamis, 25 Ogos 2022

Ikan 'zombi' hilang sebahagian besar badan masih hidup serta mempunyai kecederaan yang mengerikan


Satu rakaman video memaparkan detik luar biasa seekor ikan 'zombi' terus berenang di dalam air walaupun sebahagian besar badannya hilang, lapor akhbar The Sun pada 24 Ogos 2022.


Haiwan marin itu dirakam mempunyai kecederaan yang mengerikan sehingga mengejutkan penonton.


Video yang dikongsi di laman Reddit itu membuatkan pengguna bingung dengan mereka mempersoalkan bagaimana ikan itu masih terselamat daripada kecederaan tersebut.


"Saya tertanya-tanya berapa lama dia boleh bertahan? Maksud saya, semua organnya masih utuh," kata seorang pengguna.


"Bayangkan kesakitan yang ditanggung semasa membuat pergerakan untuk berenang. Saya berasa sangat sedih terhadapnya," komen pengguna lain.


Seorang lagi pengguna menulis dalam komen, yang mendakwa sebagai saintis berkata, saraf tunjang tidak berjalan di sepanjang permukaan perut seperti salmon atau yang serupa, tetapi di tengah.


"Jisim simetri tisu lemak dan otot yang tidak mengawal sebarang pergerakan sebenar dan bervaskular minimum wujud pada satah ventral, memberikan penampan untuk gigitan ventral untuk tidak membawa maut.


"Dan sementara mereka mempunyai banyak kapasiti untuk merasakan dan mengenali kesakitan, pengedaran saraf dalam jisim perut adalah minimum," katanya.


Menurut sebuah organisasi hak asasi binatang yang berpusat di Amerika Syarikat, People for the Ethical Treatment of Animals (PETA), pakar neurobiologi telah lama menyedari bahawa ikan mempunyai sistem saraf yang memahami dan bertindak balas terhadap kesakitan.


"Sesetengah makhluk laut juga mempunyai keupayaan untuk menumbuhkan kembali bahagian badan, manakala bukti menunjukkan prospek kelangsungan hidup ikan tersebut adalah tipis," kata PETA. - Sumber The Sun.


Pengguna Reddit bingung bagaimana ikan itu terselamat. - Foto Reddit.


EmoticonEmoticon