Jumaat, 22 Julai 2022

Tapak kaki dinosaur berusia 100 juta tahun ditemukan di luar sebuah restoran di China


Beberapa kesan tapak kaki dinosaur yang dipercayai berusia 100 juta tahun, ditemukan di luar laman sebuah restoran di barat daya China, lapor CNN pada 19 Julai 2022.


Menurut ahli Paleontologi, Prof. Madya Lida Xing, fosil terbabit ditemukan oleh seorang penduduk ketika sedang menjamu selera di restoran di Leshan, wilayah Sichuan.


Katanya, beberapa lubang batu yang ditemukan di restoran tersebut mengandungi kesan tapak kaki dua spesies Sauropod. Spesies dinosaur itu dipercayai hidup ketika awal zaman Cretaceous.



Pakar dari Universiti Geosains China memaklumkan pasukan penyelidiknya pada hari Sabtu lalu, mengesahkan penemuan itu dengan menggunakan pengimbas 3D.


Dinosaur Sauropod adalah sejenis reptilia berkaki empat dalam kategori herbivor yang memakan tumbuh-tumbuhan. Sauropod yang mempunyai leher dan ekor yang panjang, dikenali sebagai haiwan terbesar hidup di muka bumi.


Sementara itu, Xing berkata, dua Sauropod yang meninggalkan kesan tapak kaki itu mungkin memiliki tubuh besar berukuran kira-kira lapan meter panjang.


"Sangat jarang menemukan fosil di sekitar bandar kerana semuanya dilitupi bangunan.


"Kami juga menyasarkan untuk melawat beberapa tapak penemuan berpotensi dalam tempoh 48 jam selepas menerima laporan kerana bimbang ia mungkin terjejas akibat kerja pembinaan," katanya.


Sebelum ini, lokasi restoran itu merupakan ladang ayam dan kesan tapak kaki dinosaur terbabit ditemukan tertimbus dalam tanah dan pasir.


"Kotoran itu hanya dikeluarkan kira-kira setahun yang lalu apabila restoran itu dibuka. Pemiliknya menyukai rupa semula jadi batu yang tidak rata itu, jadi biarkan ia tidak disentuh dan bukannya meratakannya dengan simen. Akibatnya, tapak kaki ini dilindungi dengan baik.


"Apabila kami pergi ke sana, kami mendapati bahawa kesan tapak kaki sangat dalam dan agak jelas, tetapi tiada siapa yang memikirkannya sebelum ini mengaitkan dengan dinosaur," kata Xing. - Sumber CNN Travel.


Kesan tapak kaki dinosaur Sauropod ditemukan di Leshan, wilayah Sichuan, China. - Foto Lida Xing.

Lida Xing dan pasukannya melawat tapak itu selepas menerima laporan. - Foto Lida Xing.


EmoticonEmoticon