Isnin, 6 Jun 2022

Saintis sudah kenalpasti tempat tinggal 'Alien', planet yang mengorbit bintang binari berkemungkinan wujudnya hidupan


Penyelidikan yang dijalankan di Universiti Copenhagen, mendedahkan bahawa pada masa ini planet yang mengorbit bintang binari atau bintang berganda adalah sasaran utama mereka untuk mencari kediaman makhluk asing, lapor Daily Mail pada 23 Mei 2022.


Memandangkan satu-satunya planet yang diketahui mempunyai kehidupan iaitu Bumi, yang mengorbit matahari, sistem planet mengelilingi bintang-bintang dengan saiz yang sama dengan matahari, adalah sasaran yang jelas bagi ahli astronomi yang cuba mencari makhluk luar angkasa.


Adalah diketahui bahawa bintang binari merupakan sebuah sistem bintang yang terdiri daripada dua bintang yang terikat secara graviti atau medan graviti kuat antara satu sama lain di dalam sebuah orbit mengelilingi sebuah titik pusat jisim secara bersama.


Kajian mendapati hampir separuh daripada bintang sebesar matahari adalah binari. Kajian itu juga menyatakan bahawa sistem planet di sekeliling bintang binari mungkin sangat berbeza daripada sistem di sekeliling bintang tunggal.


Ini bermakna planet-planet ini boleh menjadi sasaran baharu dalam pencarian bentuk hidupan luar angkasa, termasuk kehidupan makhluk asing.


Profesor Jes Kristian Jorgensen dari Institut Niels Bohr Universiti Copenhagen, yang mengetuai kajian itu, berkata idea mereka adalah langkah pertama. Menurutnya, dalam beberapa tahun akan datang pencarian akan menjadi lebih baik kerana kehadiran instrumen baharu yang semakin canggih.


"Ini menimbulkan kepentingan memahami bagaimana planet terbentuk di sekeliling jenis bintang yang berbeza. Keputusan ini boleh menunjukkan tempat yang sangat menarik untuk menyiasat kewujudan kehidupan.


"Ini kerana hampir separuh daripada bintang bersaiz matahari berada dalam sistem binari di mana tenaga memanjangkan kawasan yang boleh dihuni lebih jauh dan menjadikannya lebih besar," jelasnya.


Pada masa ini salah satu bintang binari yang diperhatikan oleh mereka ialah NGC 1333-IRAS2A menggunakan teleskop ALMA di Chile, yang berjarak kira-kira 1,000 tahun cahaya dari Bumi.


Menurut Edwin Bergin, Profesor dan Pengerusi Jabatan U-M Astronomi Universiti Copenghagen, berkata penyelidikan mengenai bintang binari adalah percubaan untuk memahami aspek asas objek angkasa.


"Hasil kami berkaitan dengan bagaimana sistem planet terbentuk, dan sistem bintang binari boleh mempengaruhi pembentukan planet," jelasnya.


Hasil projek itu kini diterbitkan dalam jurnal Nature. Projek itu turut melibatkan ahli astronomi dari Taiwan dan Amerika Syarikat dalam menjalankan penyiasatan. - Sumber Daily Mail.


Planet yang mengorbit bintang binari (gambar) boleh menjadi sasaran utama dalam pencarian kehidupan makhluk asing. - Foto Daily Mail.


EmoticonEmoticon