Isnin, 6 Jun 2022

Dunia semakin panas, paras karbon dioksida di atmosfera cecah rekod tertinggi dalam sejarah manusia


Jumlah karbon dioksida (CO2) yang memanaskan planet di atmosfera memecahkan lagi rekod pada bulan Mei, meneruskan 'pendakian' tanpa henti, kata saintis pada hari Jumaat lalu.


Ia kini 50 peratus lebih tinggi daripada purata pra-industri, sebelum manusia memulakan pembakaran minyak, gas dan arang batu secara meluas pada akhir abad ke-19, lapor The New York Times pada 3 Jun 2022.


Terdapat lebih banyak CO2 di atmosfera sekarang berbanding bila-bila masa dalam tempoh sekurang-kurangnya 4 juta tahun, kata Pentadbiran Lautan dan Atmosfera Kebangsaan (NOAA).


Kepekatan gas mencecah hampir 421 bahagian sejuta pada bulan Mei, puncak untuk tahun ini kerana loji kuasa, kenderaan, ladang dan sumber lain di seluruh dunia terus mengepam sejumlah besar CO2 ke atmosfera. Pelepasan berjumlah 36.3 bilion tan pada 2021, tahap tertinggi dalam sejarah.


Apabila jumlah CO2 meningkat, planet ini terus panas, dengan kesan seperti peningkatan banjir, haba yang lebih melampau, kemarau dan kebakaran hutan yang semakin teruk, yang kini dialami oleh berjuta-juta orang di seluruh dunia.


Purata suhu global kini kira-kira 1.1 darjah Celcius, lebih tinggi berbanding zaman pra-industri. Tahap CO2 yang semakin meningkat adalah bukti kebanyakan negara mencapai sedikit kemajuan ke arah matlamat yang ditetapkan di Paris pada tahun 2015 untuk mengehadkan pemanasan kepada 1.5 darjah Celcius.


"Kesan bencana perubahan iklim meningkat dengan ketara. Ia peringatan yang jelas bahawa kita perlu mengambil langkah segera dan serius untuk menjadi negara yang lebih bersedia dengan iklim," kata Rick Spinrad, pentadbir NOAA, dalam satu kenyataan.


"Walaupun paras CO2 turun sedikit sekitar 2020 semasa kelembapan ekonomi yang disebabkan oleh pandemik koronavirus, tidak ada kesan ke atas trend jangka panjang.


"Kadar peningkatan kepekatan CO2 'naik berterusan' dan ia terus meningkat pada kadar yang sama seperti yang berlaku pada dekad yang lalu," kata Pieter Tans, seorang saintis kanan dengan Makmal Pemantauan Global NOAA.


Paras karbon dioksida berbeza-beza sepanjang tahun, meningkat apabila tumbuh-tumbuhan mati dan mereput pada musim luruh dan musim sejuk, dan berkurangan pada musim bunga dan musim panas apabila tumbuh-tumbuhan menyerap gas melalui fotosintesis.


Puncaknya dicapai setiap bulan Mei, sejurus sebelum pertumbuhan tumbuhan mempercepatkan di Hemisfera Utara. (Utara mempunyai kesan yang lebih besar daripada Hemisfera Selatan kerana terdapat lebih banyak permukaan tanah dan tumbuh-tumbuhan di Utara.) - Sumber NY Times.


Balai Cerap Baseline Atmosfera Mauna Loa di Hawaii mula mengukur jumlah karbon di atmosfera pada tahun 1958. - Foto Susan Cobb/NOAA.


EmoticonEmoticon