Isnin, 23 Mei 2022

Elon Musk mengajak rakyat Indonesia berpindah ke Planet Marikh


Elon Musk mempelawa rakyat Indonesia untuk turut serta berpindah dari Planet Bumi ke Planet Marikh, lapor Kompas.com pada 21 Mei 2022.


Jemputan itu dibuat oleh CEO Tesla dan pengasas Space Exploration Technologies Corp kerana Indonesia mempunyai penduduk yang ramai.


Elon Musk berkata demikian ketika ditanya wartawan di tengah pertemuannya dengan Presiden Joko Widodo di Boca Chica, Amerika Syarikat, pada Sabtu 14 Mei 2022 lalu.


"Seperti yang saya katakan, Indonesia mempunyai potensi yang sangat besar dalam pelbagai cara. Indonesia mempunyai populasi yang besar dan terus berkembang," kata Elon Musk.


"Ini sangat bagus, kerana kita memerlukan ramai orang untuk masa depan dan juga (berpindah ke) Marikh," tambahnya.


Pun begitu, jelas Elon, tiada paksaan untuk orang ramai berpindah ke Planet Marikh. Elon menekankan bahawa sesiapa yang bersedia untuk mengambil bahagian dalam misi angkasa lepas ke Marikh mesti menjadi sukarelawan.


"Sukarela! Kami fikir begitu. Jadi ia, atas dasar sukarela. Anda tahu, Marikh tidak berpenghuni, jadi ia memerlukan orang kita," jelasnya.


Menghuni planet Merah itu adalah projek masa depan yang kebarangkaliannya masih dikaji melalui pelbagai penyelidikan angkasa lepas.


Marikh dipercayai mempunyai kesan kehidupan dan boleh didiami apabila Bumi penuh atau tidak lagi dapat menampung lebih ramai manusia.


Sehingga kini, terdapat beberapa kapal angkasa tanpa pemandu yang dilancarkan oleh pelbagai negara, yang telah berjaya mendarat di Marikh.


Pendaratan yang berjaya juga memberi maklumat kepada manusia di Bumi tentang keadaan permukaan planet. Merealisasikan impian penghijrahan manusia dari Bumi ke Marikh juga merupakan salah satu cita-cita besar Elon Musk.


Memetik lapor laman berita Bloomberg, Elon Musk menyasarkan manusia mula menjejakkan kaki di planet keempat terdekat dari Matahari itu seawal tahun 2026.


Bagaimanapun, pakar mengatakan sasaran itu masih terlalu awal, kerana masih banyak soalan yang belum terjawab mengenai perjalanan angkasa lepas.


Elon Musk juga mengakui bahawa rancangannya untuk memindahkan sebahagian daripada populasi Bumi ke Marikh mempunyai risiko yang tinggi.


"Sejujurnya, sesetengah orang mungkin akan mati pada permulaan," katanya pada sebuah wawancara dengan pengasas X Prize Foundation, Peter Diamandis.


Terdapat pelbagai ancaman yang mungkin dihadapi manusia apabila mendiami Marikh. Pertama, jarak dari Bumi ke Marikh terlalu jauh untuk perjalanan angkasa lepas.


Sekurang-kurangnya, ia mengambil masa enam hingga sembilan bulan perjalanan, jadi manusia yang berbuat demikian berisiko terdedah kepada suar suria dan mati sebelum tiba di destinasi mereka.


Kedua, kewujudan ribut debu yang mungkin berlaku memandangkan sebahagian besar wilayah Marikh terdiri daripada debu. Malah ribut besar boleh menghalang cahaya matahari daripada sampai ke permukaan Marikh.


Profesor di Universiti Michigan, Nilton Renno berkata, apabila keadaan ini berlaku, permukaan Marikh akan menjadi gelap seperti tengah malam selama 2 bulan.


"Jika anda berada di luar sana dengan panel solar, kemungkinan besar anda tidak akan bertahan," kata Renno.


Akhir sekali, timbul pula isu bekalan makanan, air, dan oksigen sebagai keperluan utama manusia untuk terus hidup.


Jokowi mengadakan lawatan dan perbincangan dengan Musk di kilang pengeluaran SpaceX. - Foto Sekretariat Presiden.


EmoticonEmoticon