Rabu, 17 November 2021

Kala Jengking 'Mengganas' Di Mesir, 3 Maut Dan Ratusan Individu Cedera Diserang


KAHERAH - Tiga orang terbunuh dan ratusan lagi cedera di bandar selatan Aswan, Mesir, apabila kala jengking yang memenuhi jalan dan rumah akibat dibawa ribut kencang menyengat mereka, lapor BBC News, kelmarin.


Menurut seorang pegawai kementerian kesihatan, kira-kira 450 individu cedera akibat disengat kala jengking dalam kejadian itu. Serangan itu terjadi susulan hujan batu dan ribut petir di kawasan berhampiran Sungai Nil agak teruk pada 12 November 2021 lalu.


Ia menyebabkan kala jengking dihanyutkan ke jalanan oleh hujan lebat. Susulan itu, pegawai kesihatan agensi berita Al-Ahram memaklumkan dos tambahan antivenom dibekalkan di pusat perubatan dekat kampung berhampiran pergunungan dan padang pasir.


Sementara itu, doktor tidak lagi dibenarkan memberi vaksin untuk merawat sengatan kala jengking, tambah pegawai itu. Orang ramai digesa tinggal di rumah dan mengelakkan tempat yang mempunyai banyak pokok.


Mesir adalah habitat kepada kala jengking ekor gemuk iaitu antara spesies paling berbahaya di dunia. Racun daripada ekornya boleh membunuh manusia dalam masa kurang daripada satu jam.


Gejala yang berkaitan dengan kesan racun itu adalah kesukaran bernafas, otot berkedut dan pergerakan kepala yang luar biasa.


Antivenom digunakan sebagai langkah pencegahan sebelum gejala timbul, tetapi hanya berfungsi apabila gejala mula bertambah buruk.


EmoticonEmoticon