Khamis, 18 November 2021

Isteri Bakal Dipenjara Selama Setahun Kerana Marah Suami Pulang Dalam Keadaan Mabuk


Gara-gara memarahi suaminya kerana sering mabuk, seorang wanita di Indonesia berdepan dengan hukuman penjara selama setahun selepas didakwa melakukan keganasan rumah tangga, lapor Tribun Jabar pada 11 November 2021.


Keganasan yang dilakukan wanita berusia 45 tahun ini berpunca selepas sering memarahi suaminya yang pulang ke rumah dalam keadaan mabuk. Berikutan daripada insiden terbabit, ibu kepada dua anak itu telah dihadapkan ke mahkamah.


Dalam sesi perbicaraan di mahkamah di Karawang, Jawa Barat, wanita itu memberitahu hakim, fakta yang dikemukakan oleh peguam bela suaminya tidak tepat dan dia berasa keberatan untuk dipenjara hanya kerana memarahi suaminya pulang dalam keadaan mabuk.


"Barisan juri menuntut saya dihukum penjara selama setahun. Adakah seorang isteri tidak boleh menegur suami yang sering mabuk? Adakah isteri perlu menyambut kepulangan suami yang mabuk dengan penuh mesra dan senyuman?," soal wanita itu.


Peguam yang mewakili tertuduh iaitu Iwan Kurniawan menganggap tuduhan terhadap anak guamnnya terlalu berat. Jelasnya lagi, pihak mereka akan membuat pembelaan di mahkamah pada minggu hadapan.


Barisan juri sebelum ini menuntut wanita itu dipenjara selama setahun selepas mendapati dia melanggar Undang-Undang Nombor 23 Tahun 2004 mengenai Penghapusan Keganasan Rumah Tangga terhadap suaminya yang berasal dari Taiwan.


Wakil juri, Glendy Rivano berkata, wanita tersebut sering memarahi suaminya menggunakan kata-kata kesat sehingga menyebabkan psikologi lelaki itu terganggu.


Kes itu dibawa ke mahkamah selepas wanita itu membuat laporan polis pada September tahun lalu, mendakwa suaminya mengabaikan dia serta anak-anak kerana sering mabuk.


Bagaimanpun, bekas suami wanita itu turut membuat laporan berhubung keganasan rumah tangga selepas dia didapati mengalami tekanan mental selain dibuang kerja.


Wanita yang dikenali sebagai V bakal dipenjara setahun kerana memarahi suaminya sering mabuk.


EmoticonEmoticon