Sabtu, 2 Oktober 2021

YouTuber Jake Paul Dijangka Mampu Kalahkan McGregor Dalam Pertarungan Tinju


LOS ANGELES - Connor McGregor, berminat untuk menyahut cabaran YouTuber dari Amerika Syarikat, Jake Paul, dalam pertarungan. Minat McGregor timbul setelah Paul mengalahkan petarung UFC, Ben Askren dan Tyron Woodley, dalam pertarungan tinju sebelum ini.


Pada 29 November tahun lalu, Paul turut menewaskan Robinson menerusi 'knock out' pada minit 1:24 pusingan kedua. Paul kemudian mengemukakan cabaran kepada bintang UFC, Conor McGregor pula.


Selain itu, Paul turut mencabar rakan sepasukan McGregor, iaitu Dillon Danis. Difahamkan cabaran yang dikemukakan itu adalah untuk pertarungan sukan tinju dan bukannya sukan seni bela diri campuran (MMA).


Menurut jurulatih bekas bintang UFC, Khabib Nurmagomedov, beliau mengatakan Paul mampu menewaskan McGregor di dalam gelanggang tinju.


YouTuber berusia 24 tahun itu yang bertukar profesion sebagai petinju, mencabar McGregor untuk bertarung pada tahun ini sekali gus meminta semula bintang Ireland itu kembali bertarung di gelanggang tinju.


Bekas pelatih Khabib, Javier Mendez yang juga pernah melatih Cain Velasquez dan Daniel Cormier berasakan Paul mempunyai peluang untuk menewaskan McGregor.


"Paul mempunyai banyak kelebihan berbanding Conor. Saiz badan adalah faktor paling ketara, dan dia sudah pun terbabit dengan sukan tinju lebih tiga tahun selain mempunyai pengalaman beraksi dengan petarung profesional.


"Jadi dia tidak sepatutnya bimbang dengan Conor atau sesiapa sahaja. Benar, Paul tidak mempunyai banyak pengalaman tetapi dia serius dalam sukan tinju sedangkan Conor tidaklah kerap bertinju," kata Mendez kepada Betway.


Paul juga mencabar beberapa petinju ternama termasuk juara dunia, Saul 'Canelo' Alvarez. Namun Mendez berkata, Paul perlu memikirkan semula cabaran itu kerana dia bakal berdepan kesukaran jika bertemu lawan seperti Canelo.


Jake Paul (kiri) mencabar Connor McGregor beraksi di gelanggang tinju.


EmoticonEmoticon