Khamis, 14 Oktober 2021

Lupa Makan Ubat, Pesakit Mental Bersenjatakan Sebilah Pisau Mengamuk Di Pasar Raya


Seorang lelaki bersenjatakan sebilah pisau bertindak memecahkan barangan di sebuah pasar raya di Sibu Jaya, Sarawak, dipercayai mengalami masalah mental, lapor Harian Metro, hari ini.


Timbalan Ketua Polis Daerah Sibu Superintendan Collin Babat berkata, kejadian dilaporkan berlaku kira-kira jam 1.15 tengah hari semalam, apabila suspek berusia 37 tahun itu masuk ke dalam pasar raya berkenaan dan mengamuk dengan bersenjatakan sebilah pisau.


"Suspek bertindak memecahkan barang-barang di dalam kedai sebelum mengacukan pisau ke arah dua juruwang wanita yang berada di kaunter pembayaran. Dua pekerja itu kemudiannya melarikan diri sebelum suspek menghempaskan mesin wang ke lantai," katanya.



Beliau berkata, tindakan berani orang awam yang berada di tempat kejadian berjaya menahan suspek sebelum diserahkan kepada pihak polis.


Collin berkata, tindakan suspek itu tidak mendatangkan sebarang kecederaan kepada orang ramai dan jumlah kerugian dianggarkan kira-kira RM2,500.


Menurutnya, siasatan awal mendapati suspek merupakan memegang kad psikiatri. Suspek juga dipercayai tidak mengambil ubat untuk kesihatan mentalnya seperti yang dijadualkan.


Collin berkata, pisau yang digunakan suspek juga berjaya dirampas dan suspek turut direman untuk siasatan lanjut mengikut Sesyen 393 Kanun Keseksaan.


Barangan pasar raya di Sibu Jaya yang dipecahkan dan suspek berjaya ditahan orang ramai sebelum diserahkan kepada polis semalam. - Foto Melvin Joni.


EmoticonEmoticon