Jumaat, 17 September 2021

Saintis Jumpa Bukti Penguin Mungkin Makhluk Asing


Sekumpulan saintis percaya bahawa penguin berkemungkinan adalah makhluk asing yang datang dari Planet Zuhrah, selepas menemui sejenis bahan kimia yang berasal dari planet tersebut dalam najis haiwan berkenaan.


Menurut lapor akhbar Daily Star pada 12 September 2021, kumpulan saintis tersebut turut mengakui tidak dapat menjelaskan bagaimana bahan kimia bernama fosfin itu boleh wujud di Bumi.


Bahan kimia tersebut pada tahun lepas ditemui pada lapisan gas yang mengelilingi Zuhrah. Planet itu mempunyai atmosfera serupa dengan Bumi. Susulan penemuan ini kumpulan saintis tersebut akan terus mengkaji cara hidup penguin spesies Gentoo ini.


"Kami percaya bahawa penemuan fosfin adalah benar, namun tidak mengetahui punca kepada wujudnya unsur tersebut," kata Dr. Dave Clements dari Kolej Imperial London.


Tambah Clements, terdapat beberapa bakteria anaerob yang menghasilkan fosfin. Katanya, ia mungkin berkaitan dengan pertahanan atau memberi isyarat bagi melawan bakteria pesaing.


Mereka juga percaya bentuk kehidupan 'alien' mungkin sudah dikesan, dan kajian lebih lanjut terhadap penguin dapat membantu mereka mengenal pasti jenis organisma yang ada di dunia lain.


Sementara itu, Nasa mengatakan penyelidikan baru akan dilakukan menjelang pelancaran teleskop ruang angkasa James Webb yang berkuasa tinggi (mampu melihat lebih jauh ke angkasa) dari Guyana Perancis pada 18 Disember, yang dapat mengesan kehidupan di planet lain.


Teleskop James Webb akan mengkaji ruang angkasa untuk Nasa sebagai balai cerap utamanya dalam beberapa tahun mendatang. Projek ini adalah kerjasama antara Nasa, Agensi Angkasa Eropah dan Badan Angkasa Kanada.


Saintis temui sejenis bahan kimia yang berasal dari planet Zuhrah dalam najis penguin. - Foto Getty Images.


EmoticonEmoticon