Rabu, 4 Ogos 2021

Disangka Bau Mayat, Rupanya Kulat 'Rare' Tumbuh Di Halaman Rumah Berbau Seperti Bangkai


Sepasang suami isteri menemukan sejenis kulat 'rare' yang berbau seperti bangkai di halaman rumah mereka di Berkshire. Penemuan kulat yang diberi nama Clathrus Ruber itu merupakan yang keenam kali dilaporkan di United Kingdom (UK).


Pada mulanya, Terry Driscoll dan Stephanie Slann terhidu bau busuk seperti bangkai sebelum menemukan kulat berwarna merah, yang tumbuh di halaman rumah mereka pada bulan Julai lalu, lapor BerkshireLive pada 3 Ogos 2021, semalam.


Mereka mencabut kulat tersebut dan membuangnya, kemudian Terry memotong rumput di kawasan itu. Bagaimanapun selepas melakukan pemotongan rumput, ia malah menyebabkan lebih banyak kulat itu tumbuh.


Pasangan itu telah mengira dan memaklumkan bahawa ada 13 kulat berwarna merah tumbuh di halaman rumah mereka. Pada mulanya mereka risau anjing mereka mungkin jatuh sakit jika dia memakan salah satu daripada kulat itu.



Kemudian, pasangan itu melaporkan penemuan tersebut kepada Buckinghamshire and Oxfordshire Wildlife Trust (BBOWT) dan mereka mengesahkan kulat itu adalah clathrus ruber.


Setelah mengetahui kulat tersebut dianggap tidak beracun atau berbahaya, pasangan tersebut telah memutuskan untuk membiarkannya terus tumbuh.


"Ketika mula-mula saya melihat kulat itu, saya sangkakan ia adalah permainan anjing dan pada masa yang sama mengeluarkan bau sangat busuk. Kami dimaklumkan kulat itu merupakan tumbuhan yang jarang ditemukan dan kiranya, kami bertuah kerana dapat melihatnya depan mata," kata Terry.


Bau kulat tersebut disamakan seperti bau bangkai haiwan dan keadaan itu menarik perhatian lalat untuk mengerumuninya, kemudian menyebarkan spora.


Secara umumnya, kulat itu boleh dimakan walaupun baunya busuk. Kulat itu banyak tumbuh di selatan Eropah, namun jarang ditemukan di Britain.



EmoticonEmoticon