Isnin, 21 Jun 2021

Seorang Kanak-Kanak Menemui Fosil Tapak Kaki Dinosaur Berusia 215 Juta Tahun


Seorang kanak-kanak perempuan berusia empat tahun dari Wales menemui sebuah fosil tapak kaki dinosaur berusia 215 juta tahun yang terperlihara dengan sempurna.  


Lily Wilder yang berasal dari Llandough, berhampiran Cardiff, menemui tapak kaki haiwan itu di sebuah pantai di Bendricks Bay berhampiran Barry, ketika keluar berjalan bersama ayahnya, Richard, 47.


"Kami hanya berjalan-jalan di pantai, benar-benar tidak menyangka sesuatu yang istimewa akan berlaku, dan kemudian Lily melihat fosil itu dan berkata, 'ayah, lihat ini,'" kata ayah Lily.


Ibu kanak-kanak itu, Sally, 38, berkata, pada mulanya mereka menyangka ukiran tapak kaki itu dilakukan oleh artis.


"Apabila Richard pulang ke rumah dan menunjukkan gambar tapak kaki itu, saya sangka ia diukir oleh artis. Namun, saya tahu sebelum ini tapak kaki dinosaur juga pernah ditemui di kawasan itu," katanya.   


Menurut Richard, mereka menemui jejak itu pada 23 Januari 2021, dan berkongsi gambar tersebut di media sosial Facebook untuk mengetahui adakah sesiapa yang dapat mengenal pasti ukir tersebut.


Tidak lama kemudian, mereka dihubungi oleh seorang pegawai muzium yang meminta menunjukkan lokasinya. Pasukan penyelidik kemudian megeluarkan batu itu dari pantai untuk kajian lebih lanjut dijalankan.



Ukiran itu disahkan fosil tapak dinosaur dan kini dipamerkan di National Museum Cardiff untuk para saintis dan pencinta dinosaur generasi akan datang untuk menghargai. Nama Lily Wilder turut tertera disamping batu itu sebagai orang yang menemui.


Pihak muzium berterima kasih kepada keluarga Richard terutamanya kepada Lily. Dinosaur pertama kali muncul di Bumi sekitar 230 juta tahun yang lalu, ini bermaksud penemuan jejak ini sangat penting.


"Ia mewakili titik awal yang sangat penting dalam evolusi mereka, ketika kumpulan dinosaurus yang berlainan mula-mula melakukan diversifikasi," kata pihak muzium.


Tapak kaki itu berukuran lebih 9.91 sentimeter (cm) panjang dan dipercayai milik dinasour berkaki dua yang spesiesnya masih belum diketahui lagi. Menurut pakar, haiwan yang menghasilkan tapak kaki itu mungkin setinggi 75cm dan panjangnya berukuran 2.5 meter.


Dalam pada itu, ahli arkeologi, Karl-James Langford menyifatkan penemuan tapak kaki dinasour berusia 215 juta tahun sebagai terbaik di Britain dalam tempoh sedekad. Katanya, penemuan itu sangat sempurna dan merupakan karya yang indah. Sumber: Jemma Carr/Daily Mail (03/2/2021).


Lily Wilder menemui tapak kaki dinosaur berusia 215 juta tahun di sebuah pantai di Bendricks Bay. - Foto WALES NEWS SERVICE.

Lily Wilder menemui tapak kaki dinosaur berusia 215 juta tahun di sebuah pantai di Bendricks Bay. - Foto WALES NEWS SERVICE.


EmoticonEmoticon