Rabu, 23 Jun 2021

Misteri Kemunculan Telaga Neraka Digelar Penjara Jin di Yaman


Kemunculan lubang besar di sebuah gurun di wilayah Al-Mahra adalah fenomena semula jadi yang masih diselubungi misteri. Lubang itu dikenali oleh penduduk tempatan sebagai Telaga Barhout atau Telaga Neraka.


Lubang besar yang terletak di sebuah gurun berhampiran sempadan Yaman-Oman ini berukuran lebar 30 meter dan kedalamannya dianggarkan sehingga 250 meter. Menurut cerita penduduk tempatan mengatakan, lubang itu dicipta sebagai penjara golongan syaitan dan jin.


Yang jelas, reputasi itu disokong dengan bau toksik dan busuk yang keluar dari lubang berkenaan. Manakala satu versi lagi mengatakan ia merupakan lubang neraka. Bau yang menyengat juga membuat orang tidak dapat meneroka lebih dalam dan tidak mengetahui kandungan dasar lubang tersebut.



Ketua Pengarah Badan Geologi dan Sumber Mineral di Yaman, Salah Babhair, mengakui bahawa pihaknya tidak tahu apa yang ada di dasar Telaga Barhout, kerana lubang itu sangat dalam dan hanya ada sedikit oksigen dan tidak ada pengudaraan.


"Kami telah mengunjungi kawasan itu dan masuk ke dalam lubang, mencapai lebih dari 50 hingga 60 meter ke bawah. Kami melihat sesuatu yang aneh di dalamnya, kami juga mencium sesuatu yang aneh, ini adalah keadaan yang misteri," katanya.


Beliau percaya lubang tersebut berusia jutaan tahun dan memerlukan lebih banyak kajian selanjutnya, namun sukar mendapatkan kerjasama dengan penduduk sekitar. Selain tidak berkunjung di lubang tersebut, penduduk tempatan juga tidak bercakap tentang hal berkenaan kerana bimbang boleh mendatangkan malang kepada mereka.


Selama berabad-abad, khabar angin tersebar mengenai makhluk ghaib atau jin yang tinggal di situ. Khabar angin lain mengatakan, lubang itu dapat menyedut apa sahaja yang berada berdekatan. Sesiapa yang berani mendekati atau bercakap mengenainya dikatakan tidak akan bernasib baik.



Malah, ada yang mengatakan kehidupan di mana Telaga Neraka berada turut terancam. Ini mungkin tidak ada kaitan dengannya tetapi, Yaman, mengalami nasib buruk. Negara ini dilanda perang saudara sejak 2014.


Tentera kerajaan bertempur dengan pemberontak Houthi. Ia semakin parah apabila penglibatan orang luar menjadikan konflik menjadi lebih rumit. Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengatakan Yaman, mengalami krisis kemanusiaan terburuk di dunia.


Perang telah mengorbankan puluhan ribu orang, memaksa berjuta-juta lagi untuk melarikan diri dan dua pertiga daripada 30 juta penduduk negara itu bergantung pada bantuan.


Pemandangan udara yang diambil pada 6 Jun 2021 menunjukkan Telaga Barhout atau Telaga Neraka di gurun wilayah Al-Mahra, Yaman. - Foto AFP.

Pemandangan udara yang diambil pada 6 Jun 2021 menunjukkan Telaga Barhout atau Telaga Neraka di gurun wilayah Al-Mahra, Yaman. - Foto AFP.

Pemandangan udara yang diambil pada 6 Jun 2021 menunjukkan Telaga Barhout atau Telaga Neraka di gurun wilayah Al-Mahra, Yaman. - Foto AFP.


EmoticonEmoticon