Sabtu, 8 Mei 2021

Imej Pertama Roket China 'Serpihan' Dijangka Terhempas Ke Bumi Dirakam Bersinar 435 Batu Dari Bumi


Roket China telah menjadi tajuk berita utama pada minggu ini selepas dilaporkan hilang kawalan yang dijangka akan terhempas di bumi. Imej pertama roket China iaitu Long March 5B di garisan orbit telah didedahkan oleh ahli astronomi.


Menurut Daily Mail, Virtual Telescope Project dari Itali merakam gambar roket itu yang muncul seperti cahaya yang berkelipan selepas melepasi teleskop robotik kumpulan Elena. Penyelidik berkata, roket itu bergerak sangat laju selepas melepasi jarak 700 kilometer melepasi teleskop projek itu, pada malam Rabu.


Gianluca Masi berkata, ahli astronomi yang terlibat dalam Virtual Telescope Project dan yang mengambil gambar roket itu menyatakan, teleskop robotik itu berjaya merakam imej serpihan roket itu ketika matahari hanya berada di beberapa darjah di bawah cakerawala sehingga langit menjadi sangat terang.


"Ini merupakan satu lagi kejayaan apabila robot kami menunjukkan kemampuan luar biasa dalam mengesan objek tersebut," katanya.


Agensi angkasa lepas dan ahli astronomi di seluruh dunia sedang mengesan laluan roket Ling March 5B dengan harapan dapat bersiap sedia ketika roket itu terhempas ke bumi. Roket itu menjadi perbincangan hangat minggu ini selepas dilaporkan hilang kawalan dan dijangka terhempas pada hari Sabtu atau Ahad ini.



Beberapa pakar bimbang serpihan kapal angkasa itu boleh jatuh di kawasan penempatan penduduk. Bagaimanapun, agensi Angkasa Lepas Amerika Syarikat (AS) pula menjangka serpihan roket itu akan terhempas di Lautan Pasifik berdekatan garisan Khatulistiwa kawasan yang tidak berpenghuni selepas melalui kawasan bandar di timur AS.


Roket Long March 5B ini ditugaskan untuk menghantar Tianhe, blok bangunan stesen angkasa China pertama yang akan datang, ke orbit minggu lalu. Tianhe telah dilancarkan dari Wenchang Space Launch Centre di Hainan, China pada roket Long March 5B, iaitu roket pengangkut terbesar China, pada hari Khamis (29 April).


Pelancaran Tianhe ini dikatakan adalah yang pertama dari 11 misi yang diperlukan untuk menyiapkan stesen angkasa China yang akan datang. China berhasrat menjadi kuasa utama angkasa lepas pada 2030 untuk duduk setanding dengan pesaingnya termasuk AS, Rusia dan Agensi Angkasa Lepas Eropah.


China menjangkakan untuk menyiapkan Stesen Angkasa China yang dikenali sebagai Tiangong pada akhir tahun 2022, lapor media tempatan, selepas lebih banyak modul dilancarkan. Apabila sudah siap, Stesen Angkasa China akan mengorbit bumi pada ketinggian 340 hingga 450 kilometer. Sumber: Daily Mail Online


EmoticonEmoticon