Ahad, 23 Mei 2021

Berat badan 126 kg pun jadi pemain bola dalam kelab profesional


Seorang ahli perniagaan dari China sanggup membeli kelab bola sepak supaya dia dan anaknya dapat bermain mewakili kelab itu. Zibo Cuju berdepan dengan masalah kewangan, dan Shihua yang merupakan billionair muda datang melabur ke dalam kelab mereka.


Oddity Central melaporkan, disebabkan mempunyai sumber kewangan yang banyak, He Shihua, 35, merupakan usahawan dan pelabur yang berjaya, telah membeli Zibo Cuju, yang merupakan kelab di divisyen dua di China.


Shihua dilaporkan mengarahkan jurulatih untuk menurunkan anak lelakinya yang berat badan 126kg, demi merealisasikan minat anaknya terhadap sukan bola sepak walaupun tidak pernah melepasi saringan sebagai seorang pemain profesional.


Anaknya yang mempunyai berat badan berlebihan sememangnya tidak layak bermain bola sepak dan rakan sepasukan tidak boleh mengeluh mengenai skil hantarannya yang lemah sekiranya mereka mahu terus kekal berada dalam pasukan serta dibayar gaji.


Shihua turut mengarahkan jurulatih Hongyi Huang menurunkan anaknya untuk bermain dalam kesebelasan utama, dan meminta jurulatih menjadikan anak dia sebagai pelaksana semua rutin bola mati termasuk penalti, sepakan penjuru dan sepakan percuma. 


Tindakan anak beranak itu menerima kecaman daripada orang ramai kerana mendakwa dia menjatuhkan maruah sukan itu serta jurulatih dan pemain Zibo Cuju. Kelab itu berada dalam kedudukan tercorot dengan hanya meraih satu mata daripada lima perlawanan.


Laporan daripada media tempatan menyatakan, pemilik kelab seorang yang mesra dengan pemain dan seringkali berlatih sekali bersama dengan pemain. Selalu mengajak pemain keluar makan dan bergurau senda. Cuma masalahnya dia salah guna kuasa memaksa jurulatih menurunkan anaknya.


EmoticonEmoticon