Ahad, 23 Mei 2021

20 peserta larian maut, cuaca ekstrem tiba-tiba melanda

Yellow River Stone Forest.


Sekurang-kurangnya 20 orang maut dan seorang lagi hilang selepas hujan ais dan angin kencang melanda Yellow River Stone Forest, bandar Baiyin, barat laut Gangsu, pagi tadi.


Menurut agensi berita Xinhua, cuaca buruk melanda ketika peserta mengambil bahagian dalam acara larian 100 kilometer (km) merentas pergunungan berdekatan.


"Cuaca ekstrem melanda daerah itu ketika perlumbaan diadakan di Hutan Yellow River Stone berhampiran Bandar Baiyin di wilayah barat laut Gansu, kata Xinhua, sambil menambah lebih 700 penyelamat dikerahkan untuk mencari peserta yang hilang.


"Menurut ibu pejabat pasukan penyelamat, sekitar jam 1 pagi semalam, hujan batu dan angin kencang melanda kawasan pentas perlumbaan pada ketinggian antara 20 hingga 31 kilometer," lapor agensi itu.


Menurut laporan itu, suhu di pergunungan itu semakin menurun ketika tengah malam menyebabkan misi mencari dan menyelamat semakin sukar.


"Seramai 172 peserta mengambil bahagian dalam acara larian itu. Peserta mengalami ketidakselesaan fizikal dan tiba-tiba kehilangan suhu badan kerana penyusutan suhu udara," lapor agensi itu.


Yellow River Stone Forest terkenal dengan pemandangan indah batuannya yang dipercayai berusia lebih empat juta tahun dan sering dijadikan lokasi penggambaran filem dan televisyen, menurut China Daily.


Gansu, satu daripada wilayah termiskin di China, bersempadan dengan Mongolia di utara dan Xinjiang di barat. Kejadian banjir dan tanah runtuh yang dahsyat pernah melanda wilayah itu sebelum ini dengan tanah runtuh mengorbankan lebih 1,000 orang di satu bandar pada tahun 2010.


Pasukan penyelamat melakukan operasi dan menyelamat mangsa.



EmoticonEmoticon