Khamis, 6 Mei 2021

Bakal jadi mimpi 'ngeri' serpihan roket China akan terhempas ke bumi, kemungkinan jatuh kawasan penempatan


Serpihan roket Long-March 5B milik China yang berjaya membawa modul pertama untuk Stesen Angkasa Lepas China (CCS) ke orbit, minggu lalu, dijangka kembali ke bumi. Namun 'kepulangannya' bakal menjadi mimpi ngeri kerana ia di luar kawalan dan bakal terhempas di mana-mana.


Masalah bermula apabila roket itu tidak mencapai halaju diperlukan untuk mencapai orbit ketika memasuki ruang orbit sementara Bumi dan hilang kawalan. Berdasarkan pengesan satelit, roket itu bergerak pada kelajuan lebih 6.43 kilometer per saat, kini mengelilingi bumi setiap 90 minit.


Seorang ahli astronomi yang mengesan objek mengorbit Bumi memberitahu Spacenews bahawa roket itu melintasi Bumi lebih jauh ke utara seperti New York, Madrid dan Beijing serta bahagian selatan seperti selatan Chile dan Wellington, New Zealand. Saintis tidak tahu bila ia akan terhempas, tetapi ia hampir pasti berlaku sebelum 10 Mei ini. 


Dilaporkan, serpihan daripada roket seberat 21 tan itu boleh jatuh di mana-mana sahaja dalam lingkungan kawasan terbabit. Beberapa pakar bimbang serpihan kapal angkasa itu boleh jatuh di kawasan penempatan penduduk.



The Guardian melaporkan ia bukan kejadian kali pertama serpihan kapal angkasa lepas terhempas ke bumi. Tahun lalu, salah satu serpihan kapal angkasa melepasi melepasi Los Angeles dan New York sebelum jatuh di Lautan Altantik.


"Ini petanda yang tidak baik. Sebelum ini, roket Long March 5B pernah dilancarkan dan akhirnya serpihan kapal angkasa itu jatuh sehingga merosakkan beberapa bangunan di Ivory Coast.


"Meskipun kebanyakan serpihan roket itu sudah terbakar namun batang-batang logam besar jatuh ke atas bangunan itu, nasib baik tiada sesiapa yang cedera," kata McDowell yang bekerja di Pusat Astrofizik di Universiti Harvard.


Media sebelum ini melaporkan China berjaya melancarkan modul pertama stesen angkasa lepasnya minggu lalu dengan menggunakan Long-March 5B. Modul teras Tianhe itu mempunyai peralatan sokongan hayat dan ruang tempat tinggal untuk angkasawan dilancarkan dari wilayah Hainan.


Stesen angkasa lepas Tiangong yang bermaksud Istana Syurga itu dijangka akan beroperasi pada 2022 selepas kira-kira 11 misi lagi untuk menghantar modul lain dan memasangnya di orbit. Selepas lengkap, ia adalah seberat 90 tan atau kira-kira satu perempat daripada saiz Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS).


ISS yang juga kerjasama antara AS tidak akan digunakan selepas 2024, meskipun Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Amerika Syarikat (NASA) menyatakan ia boleh beroperasi sehingga selepas 2028. Selepas ketiadaan ISS, stesen angkasa lepas China itu mungkin menjadi satu-satunya stesen angkasa lepas yang mengorbit bumi. Sumber: Harian MetroThe Guardian


EmoticonEmoticon