Ahad, 18 November 2018

Misteri Kabus Beracun Mengakibatkan 12 Ribu Nyawa Terkorban Di Kota London


Sebut saja London kebanyakan antara kita mengenalinya sebagai ibu kota England, merupakan kawasan metropolitan yang terbesar di United Kingdom. Namun ramai antara kita yang tidak tahu bahawa pada suatu masa lalu kota ini pernah diselubungi kabus beracun. Tragedi itu mengakibatkan berpuluh ribu manusia dan haiwan maut.

Pada akhir 1800-an ketika revolusi industri, England merupakan negara yang tumbuh dengan pesat. Arang batu banyak digunakan untuk industri berkenaan mengakibatkan berlaku pencemaran di kota London, kabus tebal beracun menyelimuti kota itu menyebabkan kira-kira 2 ribu orang maut.

Tragedi itu malangnya tidak membuka mata pemerintah untuk mengekang industri yang memyebabkan kematian. Ia hasil limbah asap penggunaan arang batu untuk mesin industri kilang yang tidak terkawal. Susulan itu, masalah tidak berhenti disitu saja kerana ribuan mangsa lainnya juga turut maut dalam tahun-tahun berikutnya akibat kesan terhidu asap beracun.

Kejadian kabus pembunuh kembali menyeliputi kota London pada tahun 1952, apabila asap arang batu bercampur dengan kabus telah menewaskan kira-kira 4 ribu hingga 12 ribu orang. Ia juga turut menyebabkan kematian ribuan haiwan. Kejadian itu akhirnya memaksa pihak pemerintah mengeluarkan undang-undang anti pencemaran di kota berkenaan.


Penyebab Kabus Beracun

Dalam sebuah analisis, para peneliti telah menyebut proses kimia yang dikombinasikan dengan kabus semulajadi akibat dari pembakaran arang batu. Akhirnya terhasil kabus asid mematikan yang mengubah langit benar-benar menjadi gelap. Ketika kabus beracun itu pertama kali tersebar pada bulan Desember 1952, hanya segelintir yang menyedari kerana kabus semulajadi telah lama menyelubungi kota.

Penyelidikkan terbaru dengan menggunakan data dari pencemaran moden di China, peneliti telah menemukan bahawa peristiwa bencana itu adalah hasil dari zarah asid sulfurik yang bercampur dengan kabus semulajadi yang menutupi seluruh kota. Sulfur adalah penyumbang besar untuk kabus, dan zarah asid sulfurik dibentuk dari sulfur dioksida yang dilepaskan oleh pembakaran arang batu yang digunakan sebagai penjana kuasa elektrik.


"Tapi bagaimana sulfur dioksida berubah menjadi asid sulfurik tidak jelas. Hasil penelitian kami menunjukkan bahawa proses ini difasilitasi oleh nitrogen dioksida, produk sampingan dari pembakaran arang batu.

"Aspek kunci lain dalam penukaran sulfur dioksida menjadi sulfarik adalah bahawa ia menghasilkan zarah asid. Kabus semulajadi yang mengandung zarah yang lebih besar dan asid yang terbentuk dicairkan.

"Penyejatan dari zarah-zarah kabus kemudian meninggalkan zarah kabus asid yang menutupi kota," kata Renyi Zhang, Profesor di Texas A&M University pada 16 November 2016 lalu.

Menurut mereka, unsur kimia serupa sering terjadi di China moden, yang memiliki 16 kota paling tercemar di dunia. Namun, masalah pencemaran di China ini tidak betul-betul sama.

Perbezaan di China adalah kabus berasal dari nanopartikel yang jauh lebih kecil, dan proses pembentukkan sulfarik hanya mungkin dengan amonia untuk meneutralkan zarah itu, dibandingkan tragedi yang melanda di kota London adalah sangat berasid.


EmoticonEmoticon