Rabu, 13 Mac 2019

Fosil Gajah Raksasa Purba Ditemui Secara Tak Sengaja, Spesies Ini Mendiami Bumi Sejak 5 Juta Tahun Lalu


Pada akhir tahun 2015 lalu, satu penemuan fosil gajah mammoth berbulu atau gajah purba mengejutkan di Michigan, Amerika Syarikat. James Bristle, petani, dan rakannya pada masa itu ingin membina saluran paip gas asli. Semasa penggalian dilakukan, cangkul yang mereka gunakan memukul objek keras.


Seperti yang dilaporkan IFL Science, pada mulanya, Bristle menganggap objek itu adalah pagar kayu lama. Namun, setelah diperiksa dengan lebih dekat, mereka percaya bahawa apa yang mereka dapati bukanlah kayu atau besi, tetapi rangka tulang dan tengkorak.


Kepastian terungkap setelah para saintis dari University of Michigan seramai 15 orang melakukan penggalian. Mereka sahkan, tulang-tulang itu adalah gading gajah raksasa, dan sebanyak lima bahagian badan berjaya dikeluarkan. Bahagian-bahagian ini adalah tengkorak, dua gading, beberapa tulang belakang, pelvis dan dua bahu.


Berdasarkan andaian awal, gajah Mammoth itu dianggarkan berusia 40 tahun sebelum mati akibat diburu. Pemburu itu sengaja menyembunyikan dan berharap suatu hari nanti dia akan mengambilnya kembali. Pada masa itu, manusia memburu haiwan untuk daging dan memanfaatkan kulit tebal untuk memanaskan badan.



Mammoth adalah gajah purba yang telah lama pupus. Haiwan ini mempunyai berat 6 hingga 8 tan, ada yang beratnya mencapai 12 tan. Mammoth (genus Mammuthus), spesies gajah yang mempunyai gading panjang dan lengkok, manakala spesies utara mempunyai bulu yang panjang.


Mereka hidup pada zaman Pliocene (kira-kira 5 juta tahun dahulu) sehingga zaman Holocene iaitu kira-kira 4,500 tahun dahulu di Afrika, Asia, Eropah dan Amerika Utara. Menurut Daniel Fisher, Pengarah dan Kurator Museum Paleontologi, University of Michigan, berkata kemungkinan raksasa itu disembelih dan dagingnya yang tersisa disembunyikan sehingga mereka dapat mengambilnya semula.


"Kaki depan dan belakang tidak dijumpai. Ini menunjukkan bahawa beberapa badan haiwan raksasa ini telah dimakan oleh manusia. Kawasan Michigan memang menjadi lokasi beberapa penemuan bersejarah, dianggarkan lebih daripada 30 fosil mammoth telah dijumpai di negeri ini," katanya.




EmoticonEmoticon