Isnin, 27 November 2023

Aktiviti buru burung di sawah tumpas, kesemua peralatan dirampas, jaring dimusnahkan

 

Kegiatan memburu burung ruak-ruak dan ayam-ayam secara haram di kawasan sawah padi di Simpang Lima, Sungai Besar, Sabak Bernam tumpas selepas diserbu pihak berkuasa pada 24 November 2023.


Perkara itu dikesan Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Selangor yang menjalankan rondaan pencegahan jenayah hidupan liar, kira-kira pukul 8 malam, Jumaat lalu.


Pengarah Perhilitan negeri, Wan Mohd. Adib Wan Mohd. Yusoh berkata, serbuan dilakukan hasil maklumat mengenai aktiviti pemburuan spesis burung yang dilindungi mengikut Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010 (Akta 716).


"Hasil pemeriksaan menemukan jaring dan peralatan yang digunakan bagi menangkap burung ruak-ruak dan ayam-ayam di sekitar sawah padi berkenaan.


"Anggota kita daripada Perhilitan Sabak Bernam turut menyelamatkan lima burung spesis lain yang tersangkut pada jaring itu," katanya, hari ini.


Anggota Perhilitan menyelamatkan seekor burung ruak-ruak yang tersangkut pada jaring. - Foto Perhilitan Semenanjung Malaysia / Facebook.

Anggota Perhilitan memeriksa jaring digunakan untuk menangkap burung berkenaan. - Foto Perhilitan Semenanjung Malaysia / Facebook.

Kesemua peralatan dirampas dan jaring telah dimusnahkan. - Foto Perhilitan Semenanjung Malaysia / Facebook.

Kegiatan memburu burung ruak-ruak yang dikesan Perhilitan Selangor baru-baru ini. - Foto Perhilitan Semenanjung Malaysia / Facebook.

Antara hidupan liar yang tersangkut pada jaring. - Foto Perhilitan Semenanjung Malaysia / Facebook.


EmoticonEmoticon