Rabu, 20 September 2023

Wanita maut selepas jalani pembedahan pembesaran payudara


Presiden Persatuan Pakar Perubatan Forensik Thailand memberi amaran mengenai prosedur pembesaran payudara secara haram selepas seorang lagi wanita dilaporkan meninggal dunia baru-baru ini akibat menjalani pembedahan itu.


Doktor Smith Fa Srisont, melalui Facebooknya semalam, 18 September, berkongsi kisah seorang wanita Thailand yang menjalani pembedahan membesarkan payudara dengan doktor palsu dan mengalami akibat yang tragis.


Smith mendedahkan bahawa dia cukup pasti bahawa pembedahan itu dilakukan secara haram kerana nama doktor itu tiada dalam sistem Majlis Perubatan Thailand.


Doktor itu memberitahu mangsa bahawa dia boleh menyuntik kolagen untuk membesarkan saiz payudaranya, namun mangsa sebenarnya menerima suntikan silikon.


Selepas menerima suntikan, mangsa mengalami keletihan dan terpaksa dimasukkan ke hospital. Kesihatan wanita itu semakin merosot dan dia akhirnya meninggal dunia.


Laporan bedah siasat mendapati bahawa wanita itu meninggal dunia kerana silikon telah memasuki saluran darahnya yang menyebabkan saluran jantung dan otaknya tersumbat.


Menurut Smith, tindakan menyuntik silikon terus ke dalam payudara wanita adalah salah kerana doktor sepatutnya memasukkan beg silikon ke dalam payudara.


Kisah itu mendapat perhatian orang ramai dengan sebilangan pengguna mendedahkan bahawa ramai lagi wanita yang menjadi mangsa doktor tersebut.


Menurut Smith, saudara-mara mangsa mahu mendakwa doktor haram itu, tetapi identiti orang itu tidak jelas. Selain itu, mereka tidak mampu membayar peguam untuk menyiasat kes tersebut dengan lebih lanjut.


Seorang pakar bedah plastik juga mengulas mengenai siaran itu, mengatakan bahawa sukar untuk meningkatkan kesedaran orang ramai tentang isu itu. Orang ramai hanya takut sebulan dua selepas satu kes besar dibawa ke perhatian umum dan kemudian semuanya dilupakan dan perkara yang sama berulang.


Pakar bedah itu menambah bahawa penipu ini juga mempunyai kemahiran yang sangat persuasif dalam meyakinkan orang ramai. - Sumber The Thaiger.


Tindakan menyuntik silikon ke dalam payudara wanita adalah berbahaya. - Foto philippe spitalier via Unsplash.


EmoticonEmoticon