Sabtu, 15 Julai 2023

Wanita jumpa rangka aneh menyerupai ikan duyung terdampar di tepi Pantai


Seorang wanita terkejut apabila menemui rangka makhluk dikatakan menyerupai ikan duyung atau mermaid terdampar di tepi Pantai Keppel Sands di Queensland, lapor akhbar Mirror UK pada 13 Julai 2023.


Bobbi-Lee Oates, 34, memuat naik gambar tersebut di laman Facebook. Ia memaparkan rangka sejenis makhluk memiliki panjang kira-kira 182 sentimeter.


"Kami memandu di sepanjang pantai untuk mencari tapak perkhemahan, dan kami tidak dapat mengelak daripada melihat betapa tengkorak itu kelihatan dalam bentuk manusia.


"Ia mempunyai tengkorak menyerupai bentuk tengkorak manusia dengan garisan rahang yang memanjang dan bulu menyerupai warna lembu atau kanggaru.


"Ia kelihatan amat sama dengan bentuk ikan duyung, namun berbulu dan kelihatan mempunyai ekor," kata Bobbi-Lee Oates.


Wanita itu memuat naik gambar tersebut di laman Facebook, manakala ada pengguna berpendapat bahawa rangka itu milik ikan duyung. Sebilangan netizen lain pula mendakwa bahawa penemuan itu adalah rangka dugong.


Seorang pakar di Persatuan Zoologi di London, Rob Deaville bagaimanapun berkata: "Bagi saya, ia kelihatan seperti cetacean kecil."


"Saya tidak biasa dengan kawasan itu atau spesies mana yang biasa ditemui di sana, jadi saya tidak boleh mengatakan lebih jauh daripada itu."


Cetacean adalah mamalia akuatik yang merangkumi ikan paus dan ikan lumba-lumba.


Bagi Bobbi-Lee Oates, ia masih menjadi misteri: "Saya masih belum mengetahui apa itu.


"Saya berharap seseorang akan mengulas mengatakan apa itu, tetapi komen itu semuanya berbeza.


Dia menambah: "Saya tidak pernah melihat apa-apa dalam hidup saya seperti ini. Ia tidak kelihatan seperti sesuatu yang realistik kepada saya." - Sumber Mirror UK.


Tulang rangka makhluk ini mempunyai anggaran 182 sentimeter panjang. - Foto Bobbi-Lee Oates/Pen News.


EmoticonEmoticon