Ahad, 11 September 2022

Selepas 90 Tahun, Burung Pegar Bertanduk Merah Ditemui Semula Di India


Burung pegar bertanduk merah yang sudah jarang, ditemui semula di Santuari Hidupan Liar Senchal di daerah Darjeeling, Bengal Barat di India. Ini adalah penemuan pertama selepas hampir 90 tahun spesies burung yang dipanggil penduduk tempatan Munal (Satyr Tragopan) yang kali terakhir dilihat pada 1933.


Satyr Tragopan jantan adalah salah satu burung paling cantik yang terdapat di India dan juga salah satu yang paling jarang. Spesies ini terdapat di Taman Negara Lembah Neora dan Taman Negara Singalila di daerah Darjeeling.


"Para saintis menemui semula Crimson Horned Pheasant (burung pegar bertanduk merah) selepas 170 tahun dari Perlindungan Hidupan Liar Senchal, Daerah Darjeeling. Penemuan semula burung pegar selepas tempoh 170 tahun adalah berita yang menggalakkan," kata Pengarah Kajian Zoologi India (ZSI), Dhriti Banerjee.


Penampakan burung itu, yang dipanggil 'munal' kali terakhir direkodkan di kawasan berhampiran bandar Darjeeling pada 1933 oleh saintis British. Burung ini pertama kali ditemui oleh saintis Hickell pada tahun 1842, antara wilayah Kurseong dan Sonada di daerah Darjeeling masa kini.


Satyr Tragopan sering dipanggil 'burung bertanduk' kerana ia memaparkan tonjolan seperti tanduk semasa pacaran. Seperti Satyr Tragopan yang lain, burung ini berhadapan dengan kemusnahan habitat dan tekanan pemburuan dan kini mempunyai status hampir terancam.



Satyr Tragopan jantan adalah 68 sentimeter panjang dan berwarna merah terang dengan bintik-bintik putih. Betina lebih kecil, kurang mencolok dan berwarna coklat. Burung ini tinggal di hutan oak dan rhododendron yang lembap dengan semak belukar yang lebat dan rumpun buluh.


Dhriti Banerjee berkata wilayah Bengal Utara di Bengal Barat kaya dengan kepelbagaian fauna kerana habitat berkualiti tinggi dan perlindungan oleh jabatan perhutanan. Selain Taman Negara Singalila, kawasan perlindungan yang merangkumi Santuari Hidupan Liar Senchal adalah rumah kepada beberapa spesies keutamaan pemuliharaan utama.


Banerjee menyatakan bahawa kajian jangka panjang oleh saintis ZSI yang dibiayai oleh Misi Nasional untuk Kajian Himalaya telah menghasilkan dokumentasi 17 mamalia besar dan sederhana dari rizab itu.


"Daripada haiwan tersebut, Kesatuan Pemuliharaan Alam Semula Jadi Antarabangsa (IUCN), tiga spesies telah dikategorikan sebagai 'terdedah' iaitu beruang hitam Asia, harimau bintang biasa dan serow tanah besar. Tiga lagi 'hampir terancam' iaitu kucing emas, kucing marmar, dan tupai gergasi hitam," katanya. - Sumber NDTV.


Burung pegar bertanduk merah, yang sudah jarang ditemui semula di Perlindungan Hidupan Liar Senchal di daerah Darjeeling, Bengal Barat, India. - Foto NDTV.


EmoticonEmoticon