Jumaat, 18 Jun 2021

Saintis berjaya menghidupkan semula haiwan yang dibekukan 30 tahun


Institut Penyelidikan Kutub Nasional Jepun mengatakan bahawa para saintis telah berjaya menghidupkan semula makhluk tardigrade yang ditemui di Antartika. Makhluk bercirikan badan yang kecil seni itu telah dibekukan selama 30 tahun.


Tardigrade juga dikenal sebagai beruang air atau babi lumut, adalah makhluk sangat kecil berkaki lapan yang dapat hidup dalam keadaan persekitaran yang melampau baik dari segi suhu, tekanan serta kandungan udara dan air, yang biasanya boleh membunuh banyak hidupan lain.


Mikroorganisma ini tinggal di dalam air yang berukuran kurang dari 1 mm dan hidup dalam keadaan ekstrem. Tardigrade mampu melambatkan atau menghentikan aktiviti metabolisme untuk jangka masa yang panjang. Malah, ia didapati mampu bertahan kepada radiasi sehingga selamat dari pendedahan dalam persekitaran angkasa lepas.


Menurut penyelidikan yang diterbitkan dalam majalah Cryobiology, tardigrades ditemui di antara lumut di Antartika pada tahun 1983. Mikroorganisma itu dipindahkan dan disimpan pada suhu minus 20 darjah Celsius, kemudian dicairkan pada bulan Mei 2014.


Makhluk itu akhirnya berjaya dihidupkan semula baru-baru ini. Tardigrade terakhir mula bergerak dan memakan makanan setelah dua minggu ia dicairkan. Makhluk itu juga bertelur sebanyak 19 telur, 14 daripadanya berjaya menetas.


Sebelum ini, tardigrade lain berjaya dihidupkan semula setelah sembilan tahun dibekukan, tetapi ini dianggap sebagai kejadian kebangkitan pertama yang berjaya menghidupkan semula makhluk itu setelah 30 tahun dibekukan.


"Kajian ini memperluas kelangsungan hidup spesies tardigrade jangka panjang dengan ketara. Kajian lebih terperinci dan lebih lanjut menggunakan analisis kuantitatif dengan replikasi yang lebih besar.


"Dalam pelbagai keadaan terkawal akan meningkatkan pemahaman tentang mekanisme dan keadaan yang mendasari pemeliharaan dan kelangsungan hidup jangka panjang haiwan," tulis para penyelidik dalam laporan itu. Sumber: Siobhan Fenton/Independent (16/6/2021).


EmoticonEmoticon