Isnin, 14 Jun 2021

Bintang Baru Ditemui Seratus Kali Lebih Besar Dari Matahari 'Berkedip' Dekat Bima Sakti


Sebuah bintang gergasi dikesan melintas berhampiran pusat galaksi Bima Sakti baru-baru ini. Hasil pemerhatian terbaru para astronomi mengatakan, bintang itu terletak lebih dari 25,000 tahun cahaya dari Bumi.


Dikenali sebagai VVV-WIT-08, bintang itu begitu malap sehingga hampir hilang dari pandangan ketika para astronomi memerhatikannya. Bukan satu perkara pelik jika kecerahan bintang berubah-ubah, kerana beberapa bintang sering malap, atau cahayanya dikalahkan oleh bintang lain.


Tetapi sangat jarang bintang malap menjadi cerah kembali. Fenomena itu dalam astronomi disebut 'berkelip'. Pengamatan bintang ini menyebabkan para penyelidik percaya bahawa bintang itu mungkin diklasifikasikan satu penemuan terbaru.


Yakini sistem bintang binari, di mana dua bintang mengorbit pusat jisim yang sama sehingga terhasil 'kedipan raksasa'. Namun, penemuan ini merangkumi bintang gergasi yang ukurannya dianggarkan seratus kali lebih besar daripada matahari.


Corak kedipan ini kemungkinan disebabkan oleh cakera bahan yang mengelilingi bintang gergasi. Kajian mengenai bintang ini diterbitkan pada pada Jumaat (11/06/2021) dalam Notices of the Royal Astronomical Society.


Menurut para penyelidik, pusat galaksi adalah wilayah yang padat yang merangkumi lohong hitam supermasif, bintang super bintang, aliran gas, dan filamen magnetik. Penemuan bintang gergasi ini adalah perkara yang sangat mengujakan.


"Sungguh mengagumkan bahawa kami baru saja melihat objek gelap, besar dan memanjang yang melintas di antara kami dan bintang yang jauh. Kami hanya dapat membuat spekulasi dari mana asalnya," kata pengarang bersama dari Studio Astronomy, University of Edinburgh.


EmoticonEmoticon