Sabtu, 29 Mei 2021

Lelaki Korea Utara jual lagu, filem Korea Selatan dihukum tembak


Nyawa seorang lelaki rakyat Korea Utara melayang kerana didapati menjual lagu dan filem dari Korea Selatan secara haram. Lelaki itu ditembak mati di hadapan 500 orang termasuk ahli keluarganya selepas diarahkan pemerintah Korea Utara.


Memetik sumber, Mirror UK berkata, lelaki bernama Lee itu dianggap melakukan kesalahan anti sosialis iaitu mempunyai niat untuk menghancurkan fahaman terhadap pemerintah.


Lelaki itu dihukum pada 20 Mei lalu selepas pihak berkuasa mendapati dia bersalah melakukan kesalahan. Tubuh Lee dihujani 12 das tembakan sebaik pegawai kerajaan membacakan kesalahan.


Selepas tembakan dibuat, mayat Lee kemudiannya dimasukkan ke dalam kotak dan dibawa ke lokasi yang tidak didedahkan. Sebelum hukuman dijalankan, dia sudah ditahan selama 40 hari dan hukuman itu dijalankan di Wonsan, daerah Gangwon.


Menurut saksi, isteri dan anaknya pengsan selepas menyaksikan suaminya ditembak, malah diperlakukan seperti sampah apabila dihumban ke dalam trak. Kementerian Keselamatan Dalam Negeri kemudian membawa mereka ke kem penjenayah politik.


Lee bekerja sebagai ketua teknikal di jabatan pertanian di Wonsan didakwa menjual lagu dan filem Korea Selatan dalam bentuk cakera padat dan pemacu USB.


"Ini adalah hukuman pertama yang dikenakan terhadap mereka yang menyalahi undang-undang anti sosialis," kata pemimpin tempatan.


Sebelum ini, mereka yang didapati bersalah seperti lelaki ini hanya dikenakan hukuman kerja berat di kem tertentu atau ke kem pendidikan semula. Sumber: mirrorUKThe Sun


EmoticonEmoticon