Isnin, 14 Ogos 2023

Penyelidik Thailand jumpa parasit dalam najis berusia 200 juta tahun


Penyelidik daripada Universiti Mahasarakham di Kham Riang, Thailand menemui lima sisa parasit prasejarah dalam ketulan najis fosil berusia 200 juta tahun, lapor Daily Mail pada 10 Ogos 2023.


Penyelidik menganalisis najis bersaiz 7.4 sentimeter (cm) sebelum menemui parasit berkenaan yang setiap satu sepanjang antara 0.005cm ke 0.01cm.


Menurut laporan kajian itu, pakar menghiris ketulan seperti telur menjadi kepingan sangat nipis menggunakan gergaji (diamond saw), yang membolehkan mereka melihat keratan mikrob melalui mikroskop.


Pasukan penyelidik itu mula-mula mengetahui mengenai fosil berkenaan pada 2010 dan melakukan ekspedisi di lapangan, yang dibantu penduduk kampung, terus ke tapak fosil.


"Penampilan pelik fosil itu menarik minat penduduk kampung yang menganggap mereka mungkin bertuah dan akan dikurnia nasib baik jika menggunakan semula sebagai azimat," kata seorang penyelidik kepada portal berita Inverse.


Nonsrirach daripada Pusat Penyelidikan dan Pendidikan Palaeontologi Universiti Mahasarakham berkata, parasit mempunyai beberapa spesies termasuk telur Ascaridida yang boleh ditemui dalam Coprolite.


"Spesies ini mungkin dihasilkan reptilia seperti buaya dan phytosaur. Ia adalah penemuan pertama telur Ascaridida dan bukti pelbagai jangkitan yang boleh dipindahkan kepada Crurotarsi dari kumpulan Triassic (Trias) terakhir Asia.


"Penemuan ini sangat penting kepada pemahaman saintifik tentang peredaran dan ekologi parasit pada zaman lampau," katanya. - Sumber Daily Mail.


Gambar di atas adalah sampel parasit yang ditakrifkan oleh ahli paleontologi sebagai 'morphotype IV' ditemui dalam najis purba. Para penyelidik berkata bahawa 'permukaan berhias' ini dipercayai sisa-sisa spora pakis atau lumut yang ditelan tetapi tidak dihadam oleh haiwan purba. - Foto Daily Mail.

Parasit moden ialah komponen ekosistem yang biasa dan penting, tetapi parasit purba dan peranannya dalam ekosistem prasejarah sukar untuk dikaji, kerana  begitu sedikit contoh yang terselamat dalam rekod fosil. Di atas adalah sampel parasit 'morphotype II,' yang mungkin spora lumut. - Foto Daily Mail.

Ketulan najis fosil berusia 200 juta tahun yang ditemui pasukan penyelidik Universiti Mahasarakham, Thailand. - Foto Daily Mail.


EmoticonEmoticon