Rabu, 16 Mac 2022

Patung ukiran Firaun Amenhotep III ditemui di bangunan pemakaman 'Kuil Berjuta-juta Tahun'


Baru-baru ini, sepasang batu kapur sphinx raksasa telah ditemui oleh ahli-ahli arkeologi yang menggali kuil Firaun Amenhotep III, yang memerintah Mesir kuno kira-kira 3,300 tahun yang lalu dan merupakan datuk kepada Firaun Tutankhamun.


Patung-patung itu mempunyai ukiran firaun tersebut yang mempunyai hiasan kepala berbentuk cerpelai, janggut dan rantai leher, lapor Daily Mail pada 21 Januari 2022.


Pasukan arkeologi Mesir-Jerman yang diketuai oleh Dr Horig Sorosian menemui patung-patung raksasa yang tenggelam di dalam air, di bangunan pemakaman yang dikenal sebagai 'Kuil Berjuta-juta Tahun,' menurut Kementerian Pelancongan dan Barang Antik Mesir.


Kuil itu berada di Luxor, Mesir yang terkenal dengan penemuan khazanah Mesir tertua dan paling purba, selain menjadi rumah kepada Lembah Raja-raja.


Firaun Amenhotep III ialah datuk kepada Firaun Tutankhamun yang terkenal dan memerintah pada abad ke-14 sebelum Masihi (SM) di Mesir, dan memimpin sebuah kerajaan besar yang terbentang dari Nubia di selatan sehingga Syria di utara.



Pemerintah Dinasti ke-18 itu menjadi raja ketika berusia kira-kira 12 tahun, dengan ibunya sebagai bupati dan dipercayai memerintah Mesir antara 1386 dan 1349 SM.


Firaun Amenhotep III meninggal dunia pada tahun 1,354 sebelum Masihi dan digantikan oleh anaknya, Firaun Amenhotep IV yang dikenali sebagai Firaun Akhenaten, yang merupakan bapa kepada Raja Tutankhamun.


Pada April 2021, ahli arkeologi mengumumkan penemuan sebuah bandar berusia 3,500 tahun di Luxor, yang mereka katakan sebagai bandar purba terbesar yang pernah ditemui di Mesir.


Ia dibina oleh Amenhotep III dan kemudiannya digunakan oleh Raja Tutankhamun. Luxor, sebuah bandar berpenduduk kira-kira 500,000 orang di tebing Sungai Nil di selatan Mesir. Kini kawasan itu dijadikan sebuah muzium terbuka.


Pasukan arkeologi Mesir-Jerman, yang diketuai oleh Horig Sorosian, menemui patung-patung besar itu tenggelam dalam air di bangunan pengebumian, yang dikenali sebagai 'Temple of Millions of Years. - Foto Getty Images.


Patung Firaun Amenhotep III ditemui di Luxor, Mesir baru-baru ini. - Foto Ministry of Tourism and Antiquities.


EmoticonEmoticon