Ahad, 4 Julai 2021

Syarat sertai gangster 'bakar' atau 'potong kaki', lelaki hampir maut


SYDNEY - Impian seorang lelaki untuk menyertai kumpulan gengster di Australia berakhir dengan tragedi apabila dia hampir maut berikutan syarat tidak masuk akal yang perlu dihadapinya.


Lapor Daliy Star pada 2 Julai 2021, Brodie McDougal, 22, disuruh memilih tiga syarat sebelum dibenarkan memasuki kumpulan gengster bermotosikal oleh seorang lelaki yang dikenali sebagai Callan Stuart Murray, 28.


McDougal percaya Murray boleh membantunya menyertai kumpulan tersebut. Antara tiga pilihan yang diberi oleh Murray untuk dipilih oleh McDougal termasuk dibakar dengan api, kesemua tulangnya dipatahkan atau kedua-dua kakinya dipotong.


Berdasarkan dokumen mahkamah, Murray mengajak McDougal pergi ke rumahnya di Mandurah, Perth pada 16 September 2019 sebelum memukul lelaki itu menggunakan kayu besbol.


McDougal menghabiskan tiga minggu di ICU dengan luka terbakar yang teruk. - Foto 7News.

Kemudian, Murray menuang petrol pada tubuh McDougal dan menyalakan api. Serangan tidak berperikemanusiaan itu berlangsung selama tiga jam.


Susulan insiden itu, Murray ditahan polis dan dihadapkan ke mahkamah. Pada Khamis lalu mahkamah di Australia Barat menjatuhkan hukuman penjara selama 10 tahun terhadap Murray, setelah mengaku bersalah atas tuduhan mencederakan dengan niat.


Mahkamah turut mengatakan bahawa Murray bukan anggota sepenuhnya dari mana-mana kumpulan bermotosikal, walaupun dia mengaku sebagai anggota kanan Bandidos MC yang terkenal.


Hakim Wendy Gillan menyifatkan jenayah itu sebagai 'menjijikkan', 'tidak masuk akal' dan 'tanpa belas kasihan.' Ketika kejadian itu, McDougal mengalami kecederaan serius akibat melecur dan dimasukkan ke hospital selama hampir sebulan.


Brodie McDougal di luar mahkamah pada Khamis lalu. Dia dijatuhkan hukuman penjara selama 10 tahun selepas dibicarakan sejak 2 tahun lalu. - Foto 7News.


EmoticonEmoticon