Jumaat, 25 Jun 2021

Misteri Alat Pengimbas Suhu Berbunyi Sendiri Kesan 'Seseorang' Tapi Tiada Orang Lalu


Tular di laman Twitter sejak Isnin lepas, seorang lelaki telah berkongsi pengalaman misterinya apabila pengimbas suhu badan yang disediakan di premis perniagaannya berbunyi sendiri seakan sedang mengimbas suhu seseorang.


Dipetik dari laporan Kosmo, mengatakan video tular berdurasi 11 saat itu memaparkan mesin pengimbas suhu, pada awalnya tidak mengesan apa-apa suhu badan kerana tiada orang, namun secara tiba-tiba mesin itu memaparkan suhu 35 darjah Celcius.


Menurut @afndysd yang merakam video tersebut memberitahu, mesin pengimbas suhu itu berbunyi pada waktu Maghrib sahaja seolah-olah sedang memeriksa suhu badan 'seseorang' walaupun tiada kelibat sesiapa.



"Jika mahu kata mesin pengimbas suhu itu sensitif, saya rasa tidak. Ini kerana, mesin pengimbas suhu itu hanya akan berbunyi pada waktu Maghrib. Waktu yang lain dia senyap sahaja kecuali ada pelanggan yang datang.


"Mengenai azan di kedai, kedai saya bersebelahan dengan sebuah surau dan saya masih tidak berani untuk membuat bacaan ruqyah. Mungkin juga ada masalah pepijat (bug) pada mesin pengimbas suhu tersebut," jelasnya.


Rata-rata pengguna laman Twitter berseloroh dan mahu menyedapkan hati tuan kedai tersebut daripada berfikir negatif mengenai kehadiran entiti yang menyeramkan itu.


Ada yang berkongsi pengalaman serupa, tak kurang juga ada yang membuat lawak jenaka. "Nasib baik suhu normal. Kalau demam, jangan bagi dia masuk," kata seorang netizen.


"Comel je hantu ni, main scan suhu pula. Baru saya tahu suhu badan hantu lagi rendah dari manusia. Mungkin sebab dah mati, hantunya sejuk," gurau netizen lain.


"Periksa suhu je? Cuba periksa aplikasi MySejahtera, mana tahu mungkin ada dalam senarai," balas seorang netizen. Sumber: Izzatul 'Ain Azman/Kosmo (25/6/2021).


EmoticonEmoticon