Selasa, 15 Jun 2021

Ini Sebab Kenapa Nelayan India Pakai Topeng, Tapi Diletakkan Belakang Kepala


Taman Negara Sundarban di wilayah Ganges Delta di India, adalah 'rumah' kepada lebih 500 ekor harimau. Ia juga merupakan habitat bagi pelbagai jenis burung, reptilia dan buaya air masin.


Taman Negara tersebut diisytiharkan sebagai kawasan 'Tiger Reserve' pada tahun 1973 dan tempat perlindungan hidupan liar pada tahun 1977. Pada 1987, ia diisytiharkan sebagai tapak warisan dunia UNESCO.


Ketika taman negara Tiger Reserve dibentuk, sekitar 60 orang dilaporkan diserang harimau setiap tahun. Oleh sebab itu, penyelidik dan pekerja perhutanan berusaha mencari cara terbaik untuk menghalang harimau yang tinggal di hutan itu daripada menganggap manusia sebagai mangsa.


Seorang pelajar yang tidak dinyatakan namanya dari Science Club of Calcutta kemudian mencadangkan idea untuk menggunakan topeng manusia. Peter Jackson, ketua kumpulan pakar pemuliharaan harimau dari World Conservation Union, menjelaskan bahawa banyak spesies haiwan menggunakan teknik yang sama untuk menipu pemangsa.



"Rama-rama, kumbang dan ulat akan mengembangkan corak yang kelihatan seperti mata besar pada sayap atau badan mereka," kata Jackson, seperti yang dilaporkan oleh The New York Times.


Katanya, topeng yang dipakai di belakang kepala memang kelihatan agak pelik kerana kelihatan seperti manusia bermuka dua. Namun, pekerja di hutan bakau mula memakai topeng muka di belakang kepala mereka, alasannya kerana pemangsa hanya menyerang orang dari belakang.


Tambahnya lagi, setakat ini helah pemakaian topeng di belakang kepala nampaknya berjaya. Jambatan perhutanan India telah mengeluarkan lebih dari 2,500 topeng yang diberikan kepada pekerja hutan Tiger Reserve dan penduduk tempatan.


"Selama tiga tahun terakhir, tidak ada laporan mengenai orang yang memakai topeng terbunuh disebabkan serang haiwan itu. Harimau hanya di lihat mengikuti orang yang memakai topeng, tetapi tidak menyerangnya.


"Sebaliknya 29 orang yang tidak memakai topeng telah mati di kawasan hutan itu dalam tempoh 18 bulan terakhir ini, seperti yang dilapor oleh pegawai tempatan," kata Jackson.


Tiada bukti saintifik namun ia berjaya menurunkan kes serangan harimau keatas manusia di India. Bagaimanapun, sebilangan penduduk tempatan seperti pencari madu hutan dan kayu bakar kelihatan ragu-ragu dan berpendapat bahawa harimau terlalu pintar untuk ditipu.



EmoticonEmoticon