Rabu, 17 April 2024

Lohong hitam terbesar dikesan berhampiran bumi, 33 kali lebih besar daripada matahari


Ahli astronomi daripada Agensi Angkasa Eropah (ESA) mengumumkan penemuan lohong hitam terbesar di dalam Bima Sakti kita, lapor laman berita Wion News pada 17 April 2024.


Lohong hitam yang digelar BH3 itu bersaiz 33 kali ganda lebih besar berbanding matahari. Ia terletak berhampiran buruj Aquila, 2000 tahun cahaya dari bumi, bukan jarak yang sangat jauh, kata saintis.


Penemuan dilakukan oleh teleskop angkasa lepas Gaia yang dilancarkan ESA pada tahun 2013 untuk mengambil gambar berbilion bintang.


Saintis mengesan pergerakan pada bintang di dalam buruj Aquila yang memberikan petanda terdapat sebuah lohong hitam berhampiran.


Kemudian menerusi bantuan Very Large Telescope (VLT) yang terletak di Chile, kewujudan BH3 disahkan bersama dengan saiznya. Selain BH3, teleskop Gaia juga mengesan dua lagi lohong hitam di dalam Bima Sakti.


Lohong hitam BH1 ditemukan di buruj Ophiuchus yang terletak 1560 tahun cahaya daripada bumi. Sementara itu lohong hitam BH2 pula di buruj Centaurus yang terletak 3800 tahun cahaya daripada bumi.


Pada mulanya para saintis tidak menjangkakan apa-apa penemuan, minat mereka didorong oleh pergerakan luar biasa, yang mereka kaitkan dengan kesan graviti BH3 pada jasad angkasa berhampiran.


"Ini adalah jenis penemuan yang anda buat sekali dalam kehidupan penyelidikan anda," kata Pasquale Panuzzo, seorang ahli astronomi dari Pusat Penyelidikan Saintifik Kebangsaan di Observatoire de Paris.


Lohong hitam terbentuk apabila bintang mencapai penghujung hayatnya. Kebanyakan bintang ini mengembang, kehilangan jisim dan sejuk menjadi 'kerdil putih', tetapi bintang lain kehilangan jisim yang kurang dan tidak mengandungi unsur berat.


"Bintang-bintang ini dipanggil 'bintang bebas logam' dan bukannya menjadi 'kerdil putih', mereka runtuh pada diri mereka sendiri dan membentuk lohong hitam," kata saintis.


Lohong hitam atau lubang gelap ialah tumpuan jisim dengan medan graviti yang sungguh kuat hinggakan halaju lepasan berhampiran dengan lohong hitam melebihi kelajuan cahaya.


Ini membayangkan bahawa tiada sesuatu bendapun, termasuk cahaya, mampu melepasi gravitinya. Istilah 'lubang gelap' digunakan secara meluas, walaupun teori itu tidak merujuk kepada sebarang lubang dalam bentuk biasa.


Para saintis NASA percaya bahawa terdapat lebih daripada 50 lohong hitam di galaksi Bima Sakti. Terdahulu pada bulan Januari, ahli astronomi berkata mereka telah menemui lohong hitam tertua yang pernah ditemui, sejak awal alam semesta lebih 13 bilion tahun lalu.


Lohong hitam itu terletak di galaksi purba yang dipanggil GN-z11, terletak 13.4 bilion tahun cahaya jauhnya, dan telah diperhatikan menggunakan Teleskop Angkasa James Webb. - Sumber Wion News.


Ahli astronomi daripada Agensi Angkasa Eropah (ESA) mengumumkan penemuan lohong hitam terbesar di dalam Bima Sakti. - Foto Agensi.


EmoticonEmoticon