Sabtu, 19 Jun 2021

Disembunyikan Bertahun Lamanya Kerana Disangka Bongkah Emas, Rupanya Benda itu Lebih Berharga


Berbekal alat pengesan logam, David Hole mencari simpanan mineral di Maryborough Regional Park dekat Melbourne, Australia, pada tahun 2015 lalu. Dia menjumpai ketulan batu yang kelihatan aneh, batu yang sangat tebal dan kemerahan tertanam dalam tanah liat.


David kemudian membawa batu itu ke rumah dan berusaha sedaya upaya untuk memecahkannya. Dia mencuba dengan gergaji batu, penggiling sudut batu, gerudi, bahkan memasukkan objek itu ke dalam asid tetapi tidak berjaya.


Percaya bahawa batu itu berisi emas, dia kemudian menyimpannya. Setelah bertahun-tahun berlalu, David Hole mula mengsyaki bahawa batu itu mungkin meteorit yang jatuh dari angkasa. Dia kemudian memutuskan untuk membawa batu itu ke Melbourne Museum untuk diperiksa.


"Ia memiliki bentuk unik seperti diukir dan berliku. Ini terbentuk ketika meteoroid melalui atmosfera bumi apabila berlaku geseran yang membakar bahagian luarnya," kata ahli geologi muzium Dermot Henry kepada The Sydney Morning Herald, yang mengsahkan bahawa objek misteri itu adalah meteorit.



Henry berkata, setiap hari ada orang menghantar batu yang dianggap meteorit untuk diperiksa. Selama 37 tahun bekerja di muzium dan memeriksa ribuan batu, Henry mengatakan hanya dua batu adalah meteorit sebenar, salah satunya adalah batu milik David.


Meteorit yang dijumpai David itu diterbitkan dalam sebuah rencana atau makalah ilmiah yang menggambarkan meteorit berusia 4.6 bilion tahun. Diberi nama Maryborough, diambil dari bandar berhampiran tempat meteorit itu dijumpai.


Meteorit seberat 17 kilogram itu dipotong menggunakan alat pemotong berlian, mereka mendapati komposisinya mempunyai peratusan besi yang tinggi, menjadikannya konduktor H5 biasa. Setelah dibuka, dapat dilihat kilauan kecil mineral kristal di dalamnya yang disebut chondrules.


Penyelidik berpendapat meteorit Maryborough jauh lebih jarang daripada emas. Ini adalah salah satu daripada hanya 17 meteorit yang pernah direkodkan di negara Victoria, Australia. Ia juga adalah jisim chondritic kedua terbesar selepas spesimen 55 kilogram yang ditemui pada tahun 2003.


Batu besar yang disangka emas rupanya batu meteorit. - Foto Melbourne Museum.


EmoticonEmoticon