Khamis, 3 Jun 2021

Selepas Melakukan Penyelidikan, Saintis Yakin Bulan Pernah Terbelah Dua

Ilustrasi bulan terbelah dua (gambar hiasan)

Kisah bulan terbelah dua, bukan ilusi atau khayalan, bukan sihir ataupun silap mata, ia adalah kisah yang benar-benar berlaku. Kajian saintifik sains oleh angkasawan mendapati bahawa suatu ketika dulu bulan pernah terbelah dua.


Kajian ini dilakukan apabila gambar yang dirakam oleh satelit dan teleskop menunjukkan bahawa terdapat garis rekahan pada bulan. NASA kemudian telah menghantar tiga angkasawannya untuk membuat kajian tentang bulan lebih terperinci.


Angkasawan tersebut telah merakam gambar di atas bulan yang menunjukkan kesan rekahan besar, mengelilingi sfera sebesar bulan. Gambar yang diambil telah disiarkan pada beberapa akhbar utama dunia dengan tajuk 'Splitting of the Moon' yang bermaksud bulan terbelah.


Pada 1978, Seorang pengacara terkenal Inggeris James Burke mewawancara tiga orang angkasawan Amerika yang disiarkan dalam televisyen. Dalam temubual tersebut, mereka membahas tentang kali pertama manusia mendarat di permukaan bulan.


Angkasawan itu mengatakan bahawa perjalanan itu telah berhasil menemukan sebuah fakta ilmiah. Fakta yang mereka temui bahawa dahulu kala bulan pernah terbelah menjadi dua, kemudian bercantum semula. Katanya, ada banyak bukti nyata di permukaan bulan yang dapat menjelaskan dakwaan mereka.




Sementara itu, ilmuwan Tom Watters dari Smithsonian National Air and Space Museum mengatakan, ada rekahan pada bulan yang dinamakan Lobate Scarp. Diyakini bahawa rekahan ini terjadi akibat material kerak bulan yang saling mendorong sehingga terjadi retakan.


Sebenarnya, bulan terbelah dua pada zaman Rasulullah S.A.W adalah kisah benar yang ada disebutkan dalam salah satu ayat Alquran. Walaupun ada yang mempertikaikannya kerana bertentangan dengan ilmu sains namun mukjizat Rasulullah tidak dapat dibuktikan dengan kaedah saintifik.


Peristiwa bulan terbelah bukan saja disaksikan oleh penduduk Mekah tetapi juga dilihat oleh penduduk di seluruh semenanjung Tanah Arab. Apabila mereka datang ke Mekah menceritakan pernah melihat bulan terbelah kemudian bercantum semula. Rujukan: Enfo TerkiniTechno



EmoticonEmoticon